Close search

Noční můry a špatný spánek: Jak si pandemie covid-19 hraje s našimi sny

Pixabay.com Zdroj: Pixabay.com

Pandemie covid-19 zamávala nejen s našimi každodenními životy, ale také s tím, co se odehrává v noci. Podle psycholožky s tím lze něco udělat.

Finská studie s názvem Pandemické sny: Síťová analýza obsahu snů v průběhu lockdownu kvůli pandemii covid-19 poukazuje na to, že zatímco dříve byl noční odpočinek považován za dobu, kdy se člověk uvolní a přijde na jiné myšlenky, nyní ho realita nenechá v klidu ani tam.

Globální noční můry

Do studie zveřejněné v periodiku Frontiers in Psychology bylo zařazeno 4 275 lidí, kteří hodnotili svůj spánek a 811 zaznamenávalo také obsah svých snů. Průzkum se uskutečnil v průběhu šestého týdne totálního uzavření Finska.

Dobrou zprávou je, že celkově respondenti spali víc než předtím (54,2 %). Jenže téměř třetina z nich uvedla, že se v noci budí častěji ve srovnání s předpandemickým obdobím. A až 26 % mělo víc nočních můr, které byly také častější u těch, jenž hlásili vyšší hladinu stresu. Ze špatných snů přibližně polovina nějakým způsobem souvisela s pandemií – šlo o staré lidi v nesnázích, nákazu koronavirem covid-19 nebo selhání distanční vzdálenosti.

Vědci vysledovali 33 snových vzorců, z nichž víc než polovina souvisí s pandemií. A to už se dostáváme k zajímavým souvislostem globálního charakteru. Web Msn.com cituje Deirdru Barrett, psycholožku na Harvardově univerzitě, která od začátku pandemie shromáždila víc než 10 000 záznamů snů z celého světa. Také ona našla vzorce korelující s úzkostí z covid-19, šlo o onemocnění virem nebo metaforické sny, které zahrnují přírodní katastrofy a násilí.

Jak na lepší snění

Někteří z nás dovedou do jisté míry ovládat své sny pomocí lucidního snění, co je stav, kdy si spící uvědomí, že spí a může svůj sen regulovat. Většina lidí tuto schopnost nemá, existují ale způsoby, jak dostat mysl do určité nálady vhodné pro zdravý a uvolňující spánek. Patří mezi ně vyhýbání se sledování zpráv večer před usnutím, nebo zákaz nočního procházení negativních příspěvků na sociálních sítích.

Psycholožka také navrhuje meditativní techniky, které před usnutím vypnou část mysli, aby nepřemýšlela o denních obavách. Doporučuje také vizualizovat si to, o čem chceme snít. „Může to být oblíbený člověk, se kterým během pandemie nemůžete být, nebo místo, které byste po pandemii rádi navštívili. Vyberte jednu věc, na kterou se vaše mysl bude soustředit,“ dodává Deirdra Barrett.

Zdroje: frontiersin.org, msn.com

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu