Close search

Kdo má hodně, bude mít ještě víc. Znáte efekt svatého Matouše?

Unsplash.com Zdroj: Unsplash.com

Efekt svatého Matouše má mnoho podob v lidových rčeních, třeba o tom, že peníze dělají peníze. Dočkal se ale i odborného zkoumání.

Malcolm Gladwell v knížce Mimo řadu píše o tom, že úspěšní dostávají víc nabídek a stávají se ještě úspěšnějšími. Nejlepší studenti dostávají nejlepší učitele. Bohatí mají větší daňové úlevy a bohatnou ještě víc. Zmíněnému principu, při kterém se na moc a kapitál balí další moc a kapitál, se říká akumulovaná výhoda, nebo také efekt svatého Matouše.

V Bibli je všechno

Matoušovo evangelium, které je první knihou Nového zákona, obsahuje Podobenství o hřivnách, v němž se píše: „Neboť každému, kdo má, bude dáno a přidáno; kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má.

Jinými slovy, jde o akumulovanou výhodu. Poprvé tento jev popsal americký sociolog Robert Merton, který na základě rozhovorů s laureáty Nobelovy ceny, nebo analýzou jejich životopisů, dospěl k zajímavému poznání – slavnější vědec snáz získá grant nebo uznání, než někdo začínající.

A platí to i v situaci, kdy na objevu spolupracuje méně slavný vědec s už etablovaným. Zásluhy jsou automaticky připisovány tomu druhému, byť v konečném důsledku nemusel odvést tolik práce, jako jeho přehlížený kolega.

Globální efekt

Efekt svatého Matouše má široké uplatnění. Ve sportu se jinak nahlíží na veterány než na začínající sportovce. Ve vzdělávání se dává přednost talentovaným, ti ostatní jsou přehlížení a můžou postupně ztrácet motivaci. A i kdyby dosáhli porovnatelných výsledků, dochází ke zkreslení hodnocení v prospěch těch, kteří jsou zaškatulkování jako talentovaní.

Zajímavým experimentem bylo vytvoření virtuálního hudebního tržiště MUSICLAB, kde lidé mohli poslouchat hudbu a pak si stahovat písničky, které se jim líbí nejvíc. Šlo o nové skladby neznámých autorů. Jedna skupina posluchačů nedostala žádné informace, ta druhá disponovala údaji o tom, které písně jsou populární a nejvíc se stahují. Měli tendenci vybírat si tyto písničky také.

Zdroje: Jan Jandourek: Slovník sociologických pojmů, wikipedia.org, livingforimprovement.com 

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu