Nová Země? Astronomové objevili hned 24 exoplanet, které by mohly být pro lidstvo vhodnější

Wikimedia Commons/NASA Ames/JPL-Caltech, Public domain Zdroj: Wikimedia Commons/NASA Ames/JPL-Caltech, Public domain

Podle astronomů existují nejméně dva tucty exoplanet, které jsou obyvatelnější než Země. Má to jen jeden háček, jsou pořádně daleko.

Naše planeta je zatím jediná ve vesmíru, o které víme, že na ní existuje takzvaně vnímavý život. Teď se ukázalo, že v tom nemusí být sama.

Exoplanety k bydlení

Tým pod vedením pracovníků z Washingtonské státní univerzity vytvořil seznam kritérií, která by měla splňovat planeta, aby byla takzvaně superobyvatelná. Jde třeba o to, že má být na oběžné dráze trpasličí K hvězdy, je asi 5–8 miliard let stará, pevnina je na ní rozptýlená, respektive voda vytváří spoustu mělkých vodních ploch a souostroví.

Z víc než 4500 prozkoumaných exoplanet vědcům vyskočilo 24 potenciálně obyvatelných. Jsou starší, o něco větší, vlhčí a mírně teplejší než Země, co ve spojení s jejich mírně chladnější a déle existující hvězdou vytváří lepší podmínky pro rozvoj složitého života než má naše rodná planeta.

Důvod, proč se zaměřili i na parametry hvězdy, je následovný: Slunce má relativně krátkou životnost, méně než 10 miliard let, a v současnosti je přibližně uprostřed svého životního cyklu. Vzhledem k tomu, že trvalo téměř čtyři miliardy let, než se na Zemi objevila jakákoli forma komplexního života, je potřeba, aby potenciálně obyvatelné exoplanety měli hvězdu jiného typu. Takovou, které vydrží palivo o poznání déle. Slunce je v kategorii G, astronomové proto hledali trpasličí hvězdné systémy kategorie K, které mají výhodu dlouhé životnosti - 20 až 70 miliard let.

Pátrání po životě ve vesmíru

Všechny potenciálně obyvatelné exoplanety jsou vzdáleny minimálně 100 světelných let, takže je patrně nikdy nebudeme moct navštívit, ale vědcům tato drobnost vůbec nevadí. Tvrdí, že jejich objev může pomoct při hledání života jinde ve vesmíru.

Musíme se zaměřit na určité planety, které mají nejslibnější podmínky pro komplexní život. Musíme si ale také dávat pozor, abychom neuvízli jen v hledání druhé Země, protože bychom mohli přehlédnout planety, které jsou pro život vhodnější než naše,“ říká Dirk Schulze-Makuch, profesor na Washingtonské státní univerzitě a vedoucí autor studie In Search for a Planet Better than Earth: Top Contenders for a Superhabitable World (Hledání planety lepší než Země: Nejlepší uchazeči o superobyvatelný svět), která byla publikována v periodiku Astrobiology.

Kosmický úhel pohledu

To, že planety splňují podmínky pro obyvatelnost, totiž neznamená, že jsou doopravdy obyvatelné. Současné dalekohledy ještě nevidí jejich atmosféru, tu prozkoumají až nové technologie, které přijdou v nadcházejících letech.

Jednou z exoplanet, na kterou se vědci rozhodně zaměří víc, je Kepler-69c, která je na úvodním obrázku k článku. Nachází se v souhvězdí Labutě asi 2700 světelných let od Země a svou hvězdu obíhá jednou za 242 dnů, čím připomíná Venuši.

Myslíme si, že Země je nejlepší planeta. Máme velké množství složitých a rozmanitých forem života a jeho velká část může přežít v extrémních podmínkách. Je dobré mít přizpůsobivý život, ale to neznamená, že máme všechno nejlepší,“ dodává k průzkumu obyvatelných exoplanet Dirk Schulze-Makuch.

Zdroje: liebertpub.com, dailymail.co.uk