Poslední sovětský kosmonaut Sergej Krikaljov se málem nevrátil. Zatímco byl ve vesmíru, jeho rodná země přestala existovat

Wikimedia Commons/NASA, Public Domain Zdroj: Wikimedia Commons/NASA, Public Domain

Sergej Krikaljov byl zrovna na vesmírné stanici Mir, když se zhroutil Sovětský svaz. Jeho návrat domů zkomplikovaly velké dějinné události, kde jeden člověk není až tak důležitý...

Říká se mu i poslední sovětský občan. Zatímco hlídal vesmírnou stanici Mir, po moskevském Rudém náměstí se projížděly tanky, prezident Michail Gorbačov a Sovětský svaz míří do minulosti. Krikaljovova rodná země se tříští na patnáct samostatných států, přičemž ten, který ho vyslal tam nahoru, už přestal existovat.

Nejistá mise

Sergej Krikaljov byl součástí mise Sojuz TM-12, která vzlétla z Bajkonuru v květnu 1991. Pro něj to byl v pořadí druhý výlet nahoru, pro další členku posádky Helen Sharman šlo o debut. Byla také první Angličankou ve vesmíru.

Krikaljovova mise měla trvat pět měsíců, nebyl trénován na delší pobyt ve vesmíru. „Pro nás to bylo naprostým překvapením," vzpomíná na rozpad Sovětského svazu. „Nerozuměli jsme tomu, co se děje. Hodně jsme to probírali a snažili jsme se pochopit, jak to ovlivní vesmírný průmysl."

Kosmonaut byl 350 kilometrů nad Zemí a vůbec nemohl tušit, jestli se v nastalých obrovských dějinných změnách najde místo i pro něj, respektive pro jeho návrat. Startoval ze Sovětského svazu, po jehož rozpadu se kosmodrom Bajkonur najednou octl v samostatné zemi - Kazachstánu. A z jeho rodného města Leningradu se opět stal Petrohrad.

Málo rublů

Když se Krikaljov ptal řídícího centra, jak to s ním vypadá, bylo mu řečeno, že na jeho návrat chybí prostředky. Stejnou odpověď dostal také za měsíc a byl požádán, aby tam zůstal o něco déle. A o měsíc to bylo stejné.

Říkali, že je to pro mě těžké - není to opravdu dobré pro mé zdraví. Ale teď je země v tak těžké situaci, že úspora peněz musí být nejvyšší prioritou," cituje Krikaljovovy vzpomínky časopisu Discover.

Doma na něj čekala nejen manželka Elena, ale také ani ne roční dcera. Sergej se s Elenou občas mohl spojit. I když nikdo přesně nevěděl, co se děje jak nahoře, tak dolů, kde v nastalém chaosu třeba začaly astronomicky růst ceny potravin, měli tichou domluvu, že o nepříjemných věcech mluvit nebudou.

Poslední hlídka

Když se v říjnu 1991 přiblížil Krikaljovův původní termín odchodu, na Mir dorazí nový tým výzkumníků. Rakouský kosmonaut Franz Viehböck mu přinesl citrony, které objevil v turistickém obchodě pro obyvatele Západu. Po pouhém týdnu se ale všichni vrací domů, jen budoucí poslední sovětský občan zůstává.

Země v kolapsu prodává výlety na kosmickou stanici západním vládám, aby získala finanční prostředky. Proběhly dokonce diskuse o prodeji samotného Miru.

Lidská rasa poslala svého syna ke hvězdám, aby splnil konkrétní soubor úkolů," píše dobová Komsomolskaja Pravda. „Ale jen co opustil Zemi, ta ztratila zájem o tyto úkoly. Z pozemských a zcela vysvětlitelných důvodů. A začínala zapomínat na svého kosmonauta. Dokonce ho ani nedostala zpět ve stanovenou dobu, opět z úplně pozemských důvodů.

Návrat neznámého muže

Nakonec se povede získat dostatek prostředků a v březnu 1992 Krikaljov přistává nedaleko města Arkalyk, v nyní nezávislé Kazašské republice. Zemi obletěl asi 5000krát a viděl i tolik východů a západů Slunce. Byl prý bledý jako mouka a totálně propocený. Muži, kteří mu pomáhají vylézt z přistávacího modulu ho ovívají a podávají mu na oživení horký masový vývar.

Kosmonaut, bývalými kolegy popisován jako klidný člověk, který se ve svém osobním volnu rád díval na vzdálenou Zemi, nakonec zůstal na stanici Mir nedobrovolně 311 dnů. Doma jeho tvář a jméno téměř nikdo nezná. Po dlouhých týdnech rekonvalescence se vrací k původnímu zaměstnání, nyní už ale v úplně jiné éře. Jde trénovat do Spojených států amerických a o několik let později se vrací do vesmíru. Jeho příběh ale už pokračuje na jiném útočišti - na Mezinárodní vesmírné stanici ISS.

O jeho nedobrovolném exilu byla v roce 2017 natočena kubánsko-španělská komedie Sergio & Serguéi, která se, samozřejmě s jistou uměleckou licencí, zaměřuje na radioamatéra, jenž se seznámí s Krikaljovem právě v průběhu velkých dějinných změn.

Zdroj: rbth.com, discovermagazine.com