Asteroid na návštěvě: Podle NASA dnes přeletí atmosférou Země malá planetka. Vrátí se až v roce 2041

NASA/JPL-Caltech Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Ve čtvrtek 24. září na chvíli navštíví naši planetu malý asteroid. Přeletí přibližně ve vzdálenosti 22 000 kilometrů nad povrchem Země.

Na základě jeho jasu vědci odhadují, že asteroid, i když přesnější pojmenování je planetka, je zhruba 5 až 10 metrů široký. Jeho trajektorie nenaznačuje kolizi se Zemí, ale pokud by k tomu došlo, nic vážného se nestane. S největší pravděpodobností by se rozpadl vysoko v atmosféře a stala by se z něj ohnivá koule.

Návštěva v atmosféře

Existuje velké množství drobných asteroidů, jako je tento, a několik z nich se k naší planetě blíží na tuto vzdálenost několikrát ročně,“ řekl Paul Chodas, ředitel Centra pro studium objektů blízkých Zemi (CNEOS) v NASA Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii. Objekty blízké Zemi jsou ty, které se přiblíží na vzdálenost 750 000 kilometrů, co je 0,05 astronomické jednotky.

Asteroid 2020 SW objevili 18. září astronomové z Catalina Sky Survey, organizace, kterou finančně zastřešuje NASA. Další pozorování s vysokou přesností potvrdila jeho oběžnou dráhu a vyloučila jakoukoli šanci na náraz.

Vědci z CNEOS pak zjistili, že asteroid vstoupí do atmosféry 24. září v 13:12 našeho času nad jihovýchodním Tichým oceánem. Po přiblížení bude pokračovat ve své cestě kolem Slunce a do okolí Země se vrátí až v roce 2041. Tehdy už ale provede mnohem vzdálenější průlet.

Miliony asteroidů

Pojem asteroid pochází z latiny a znamená hvězdě podobný, protože kdysi v dalekohledech vypadaly jako malé body, tedy jako hvězdy. Jde o zaužívané pojmenování, byť přesnější a novější je planetka. Označuje těleso o průměru 0,1 až 1000 km, často nepravidelného tvaru, které obíhá kolem Slunce.

Asteroid (planetka) 2020 SW poletí přibližně ve výšce 22 000 kilometrů, co je s určitou rezervou pod pod prstencem geostacionárních satelitů obíhajících povrch planety ve výši asi 36 000 kilometrů. Podle NASA pravděpodobně existují stovky milionů asteroidů velikosti 2020 SW, které se přiblíží k Zemi. A právě kvůli jejich velikosti je extrémně těžké je objevit, dokud se nedostanou do dostatečné vzdálenosti.

Zdroje: nasa.gov, cnn.com