Země má možná dvojče, na kterém jsou podmínky vhodné pro život. Je ale pořádně daleko

NASA Zdroj: NASA

Má své vlastní Slunce a teplotu podobnou jako Země. Zatím se jmenuje KOI-456.04 a je dost možné, že na ní existuje život.

Během mise Kepler, která v letech 2009 až 2013 pátrala po exoplanetách, tedy planetách obíhajících kolem jiné hvězdy než je naše Slunce, byla objevena hvězda Kepler-160. Je přibližně stejně velká a má i podobnou teplotu, 5200 stupňů Celzia, co je jenom o 300 stupňů méně než má Slunce. Pak se ukázalo že kolem ní obíhají dvě exoplanety. A to není všechno.

Země 2.0

Zmiňované dvě exoplanety Kepler-160b a Kepler-160c jsou mnohem větší než Země a kolem své hvězdy obíhají příliš blízko, takže jejich povrchové teploty jsou velmi vysoké a nehostinné k životu. Malé časové odchylky v době, za kterou Kepler-160c oběhne hvězdu, naznačovaly, že by v tamějším systému mohla být přítomna ještě třetí planeta, Kepler-160d. Místo toho ale astronomové objevili rovnou dvě.

Čtvrtá z planet obíhajících kolem Kepler-160 nese jméno KOI-456.04, je téměř dvakrát tak velká jako Země a dopadá na ni podobné množství světla od její hvězdy. Tu obkrouží jednou za 378 dnů, co je jen o něco déle, než to trvá Zemi. A v takové vzdálenosti, že se nachází v obyvatelné zóně. Povrchová teplota planety může podporovat vodu v kapalném skupenství a v tom vědci vidí potenciál života. Zatím se ale neví, jestli má KOI-456.04 atmosféru.

Hledání nové Země

V současné době chybí technologie pro přímé zobrazení exoplanet, takže jejich přítomnost se odvozuje dvěma způsoby. Astronomové buď hledají malé kolísání rotace hvězdy způsobené gravitací planet, nebo pokles jasu z naší perspektivy, což naznačuje, že nějaká planeta na chvíli zastínila hvězdu, respektive prošla kolem ní. Kepler používá tu druhou metodu a zatím to vedlo k objevení 2 662 exoplanet.

Planetární signál je tak slabý, že je téměř úplně skryt v šumu dat. Naše nové vyhledávací schéma je ale o něco lepší v oblasti oddělení skutečného exoplanetárního signálu od běžného hluku," vysvětluje René Heller z Institutu Maxa Plancka, který se podílel na analýze dat.

Má to ale ještě jeden háček. Podle Hellerova týmu zatím není potvrzené, že se v případě KOI-456.04 opravdu jedná o planetu. Není vyloučena ani chyba v měření. Pravděpodobnost úspěchu je zatím 85 % a je potřeba shodu na 99 %, aby objev vzdálený od nás 3000 světelných let dostal status planety.

Na potvrzení si budeme muset počkat. Třeba na misi PLATO, kterou Evropská kosmická agentura pošle hledat hledat planety velikosti Země obíhající kolem hvězd podobných Slunci až v roce 2026.

Zdroj: technologyreview.com, cnn.com, ladbible.com, extremetech.com