Close search

Být kreativní znamená překonat strach ze selhání. Psychologové radí, jak na to

Pixabay.com Zdroj: Pixabay.com

Kreativita, tvořivost je jednou z klíčových vlastností člověka. Je právě tím, co odlišuje člověka a roboty. Jde o konkurenční výhodu člověka v éře moderních technologií a umělé inteligence. Jakkoli jsou výsledky kreativního myšlení a činnosti mimořádné, jde o vlastnost, kterou můžeme uplatňovat ve všech každodenních aktivitách. Kreativitu má v sobě každý z nás, stačí jí dát prostor.

Faktor úspěchu

Kreativita je v současném světě jistě jedním z faktorů úspěchu. Potvrzuje to i studie společností Adobe a Forrester Consulting, dle které 82 % společností považuje kreativitu za základní faktor úspěchu v podnikání. Na druhé straně však kreativita ze své podstaty přináší rizika.

Přemýšlet jinak

Kreativita znamená přemýšlet jinak. Vyžaduje odvahu vydat se novými směry. Potřebuje prostor pro zkoušení doposud nepoznaného. Většina kreativních myšlenek přináší originální nápady, ale jen minimum je jich realizovatelných. O to větší posun pak přinášejí. Ostatní nápady však znamenají neúspěch. Kreativita proto vyžaduje i schopnost čelit strachu ze selhání.

Strach patří k největším překážkám kreativity. Psycholožka Carol Dweck naopak vyzdvihuje otevřenou mysl nebo vytrvalost. Vytrvalost je také jedním z atributů kreativity, jak je definovali Guy Claxton a Will Lucas.

5 vlastností kreativity

Psychologové v tzv. pětidimenzionálním modelu kreativity vymezili kreativitu pěti vlastnostmi. Ty jsou podstatou kreativity. Každou z nich lze přitom podporovat.

Kreativita je způsob myšlení, souvisí s učením, osvojováním vhodných dovedností se dá také posilovat.

Jaké atributy nese kreativita?

  • zvídavost – hledání nových řešení, kladení otázek, zpochybňování stávajících tezí
  • vytrvalost – odvaha a odhodlání nevzdávat se
  • představivost – využívání intuice, otevřenost novým možnostem
  • disciplinovanost – ochota zlepšovat se, rozvíjení dovedností
  • spolupráce – sdílení nápadů, zpětná vazba, komunikace

Chcete vědět víc? PODÍVEJTE SE DO FOTOGALERIE:

Literatura

Franková, E. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada, 2011.

Dweck, C. Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Praha: Jan Melvil publishing, 2015.

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu