Nezapomeňte se dívat na oblohu. Velkolepý roj meteoritů oslaví jaro

Flickr.com, CC BY Zdroj: Flickr.com, CC BY

Lyridy, jak se říká meteoritickému roji, který každý rok provází jaro, jsou obvykle viditelné nad ránem a vyvrcholí v noci z úterý na středu. Výhodou je, že Měsíc bude ve fázi novu, takže mají celou temnou oblohu jen pro sebe.

Dívat se budeme moct po celý týden, lyridové meteory lze vidět každou noc až do 25. dubna. Ideálně z místa neovlivněného světelným smogem nebo překážkami, které brání ve výhledu na oblohu.

Ale v noci z úterý na středu to všechno vyvrcholí. Jde o jednu z prvních letošních příležitostí s výraznou šancí na úspěch pozorování meteorů, protože by jich mělo padat v průměru 10 až 20 za hodinu.

Matka Lyridů

Portál Astro.cz připomíná, že tyto meteority pocházejí z periodické komety C/1861 G1 Thatcher, objevené v roce 1861 americkým profesorem a astronomem Albertem E. Thatcherem přímo v New Yorku, kde si o dnešním světelném znečištění ještě mohli leda tak nechat zdát.

Thatcherova kometa se znovu objeví v roce 2276, ale meteory z jejího prachu, uvolněného při průletech kolem Slunce, ji připomínají každoročně. Samotných meteorů není moc, v průměru se jich objeví 10-20 za hodinu. Gravitační poruchy jejich proudu ale můžou frekvenci na krátkou dobu zvýšit až desetinásobně. Ta by letos mohla na krátko vystoupat i k 90 meteorům za hodinu.

Lyridy jsou sice méně hvězdné než srpnové Perseidy nebo prosincové Geminidy, ale na noční obloze mají své pevné místo. Je to obvykle zajímavá podívaná a padají docela rychle. Přibližně pětina z nich navíc zanechává za sebou žhnoucí stopu.

Historie psaná na obloze

Lyridům se připisují i některá dobová pozorování divadla na noční obloze. Nejstarší záznamy pocházejí z let 687 a 15 před Kristem v Číně. Také Koree roku 1136 prý „mnoho hvězd létalo ze severovýchodu“.

Dvacátého dubna 1803 zase vzbudil obyvatele Richmondu ve Virginii požární poplach a následně sledovali bohatou úrodu meteorů. Zdálo se, že „padaly ze všech bodů na nebi, v takovém množství, že se podobaly sprše raketových střech.“ Počet meteoroidů za hodinu prý dosáhl úžasného čísla 900.

V roce 1982 na Floridě a v Coloradu zaznamenali pozorovatelé 90-100 meteoroidů za hodinu, co je také ohromné číslo. Uvidíme, jestli Lyridy překvapí i letos.

Na pozorování Lyridů z různých koutů světa se můžete podívat v GALERII:

Zdroje: space.com, astro.cz