Close search

Stres a adrenální únava je strašákem dnešní doby. Jak poznat, že jí máme

pixabay

Napadlo vás někdy, že stres je jenom stav mysli? Tzv. adrenální únava je relativně nový pojem, který popisuje různé příznaky, např. únavu, tmavé kruhy pod očima, potíže se spaním. To naznačuje, že toho má člověk v diáři víc než dokáže fyzicky zvládnout.

Co je to adrenální únava?

Stres spouští řadu biologických reakcí: Uvolňuje stresové hormony adrenalin a kortizol z nadledvinek, zvyšuje hladinu krevního cukru, působí napětí ve svalech a mělké dýchání, zvyšuje krevní tlak a zrychluje tep. Všechny tyto reakce se vyvinuly proto, aby byl jedinec fyzicky schopen čelit ohrožení života – syndrom “bojuj, nebo uteč”.

Problém je v tom, že v dnešní době většina stresu nejde vyřešit fyzickou aktivitou. Místo toho sedíme a zuříme, zatímco naše stresové reakce běží naplno, dokud se nevyčerpají. Postupně dojde k přetížení nadledvinek a k opadání jejich reakce na stresové podněty, takže už nevyrobí dost požadovaných hormonů. Tomuto stavu se říká adrenální únava.

Jaké jsou její dlouhodobé následky?

Dlouhodobá aktivace stavu “bojuj, nebo uteč” , může souviset s mnoha zdravotními potížemi. Zvýšená hladina adrenalinu a kortizolu spouští uvolňování přebytečného testosteronu. Tělo může dospět do stavu inzulinové rezistence a nadváhy (hlavně v oblasti břicha), navíc má tento hormon přímý negativní vliv na reprodukci. Dlouhodobý stres může ovlivnit i trávící procesy a omezovat vstřebávání živin.

Může také ochromovat imunitní systém a zvýšit náchylnost k chorobám. Přetrvávající působení stresu může potlačovat tvorbu serotoninu, což může vést ke stavům úzkosti a chorobné chuti k jídlu a k poruchám nálady, jako je deprese.

Vědci uvádějí, že chronický stres může být jedním z největších rizikových faktorů pro rozvoj srdečních chorob a diabetu.

Jak s tím zatočit

Pořádně se vyspěte

Prvním krokem v boji s adrenální únavou je dopřát si dost kvalitního spánku. Ve spánku tělo dokáže regenerovat a uzdravovat se. V této době také stresové hormony přirozeně klesají. Ideální je spát denně bez přerušení odm hodin, přičemž spánek před půlnocí je obecně vzato kvalitnější.

Jezte pravidelně

Nevynechávejte jídlo. Vzhledem k tomu, že hladina kortizolu těsně souvisí s hladinou krevního cukru, je důležité vyhnout se svačinkám s obsahem rafinovaných škrobů a cukrů, které vyženou krevní cukr do výšky. Místo toho volte komplexní sacharidy z bezlepkových potravin, jako je pohanka nebo quinoa a ze zeleniny.

Skvělou potravinou proti adrenální únavě je Maca, což je kořenová zelenina bohatá na vápník, fosfor, hořčík, draslík, železo a některé vitaminy skupiny B (napomáhá přirozené schopnosti těla adaptovat se na stres). Stejně tak je dobré kiwi, grep nebo pomeranč.

Relaxace

Naučte se relaxovat. Relaxační techniky jako jóga, meditace nebo taiči mohou být v boji se stresem velkým přínosem. Také je důležité pátrat po příčinách vašeho stresu a adrenální únavy.

 

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu