Close search

Největší mýty o stravování a co za nimi ve skutečnosti vězí

pixabay Zdroj: pixabay

Každý den jíme a pijeme a přesto o tomto procesu víme velmi málo. Hledáme oporu a možnost, jak se zorientovat v superpotravinách a v nejnovějších stravovacích trendech. Ale někdy stačí použít zdravý rozum k tomu, abychom nepodlehli mýtům, které nám vštěpili buď reklamy nebo v dětství naši nejbližší.

Mýtus č. 1 – Margarín je zdravější než máslo

Krávy v Alpách jsou fialové a margarín je zdravější než máslo – to jsou mýty, s nesmírnými důsledky. Proč má máslo tak špatnou pověst? Ve 100 gramech másla je obsaženo asi 240 miligramů cholesterolu. To může v lékaři vzbudit hysterii, ale pořád je máslo přírodní produkt, kdežto margarín je levná náhražka připomínající spíše kolomaz na žebřiňáky. Běžné máslo obsahuje nejméně 82 % mléčného tuku a hodně vody.

Tyto tuky jsou ale velmi dobře stravitelné, navíc je máslo bohaté na vitamíny A, D a E rozpustné v tucích. Nejlepší je kupovat máslo přímo od zemědělců. Sice je vybledlejší, zato přirozenější. Na výrobu margarínu stačí olej, potaš a voda. Mezi přísady na jeho výrobu patří hovězí tuk, mléko, sekané vnitřnosti, ovčí žaludek a nadrobno nakrájená kravská vemena. Pomocí louhu, tlaku a žáru pak vzniká mazlavá hmota s uměleckým názvem margarín. Dobrou chuť.

Mýtus č. 2 – Kravské mléko je základní složka výživy a je zdravé

Jsme savci, jenže mláďata savců se kojí a pak mají utrum. To, že lidé pijí mléko celý život, překročilo hranici výživy savců. Někdo ho snáší dobře, ale někdo po něm má zažívací problémy nebo vyrážku. Mléko se skládá z vody, tuku, bílkovin, mléčného cukru, minerálních látek a hormonů. Abychom dokázali strávit mléčný cukr (laktózu), potřebujeme enzym laktázu.Ten ale často nefunguje, jelikož u savců už po kojení není zapotřebí.

Pokud laktáza nerozštěpí mléčný cukr na dva monosacharidy, bez problémů se dostane do tlustého střeva, kde nakrmí miliardy bakterií a ty vyprodukují nadýmavé plyny a průjem. Jestli chcete mléko a mléčné výrobky konzumovat, používejte bezlaktózové mléko, kyselé mléko a fermentované produkty, jako je jogurt nebo kefír. Zkusit můžete i náhražky mléka, sojové, mandlové, kokosové nebo rýžové.

Mýtus č. 3 Coca-cola pomáhá při zažívacích problémech

Tato limonáda s vysokým obsahem cukru způsobí při střevní infekci víc škody než užitku. Samotný kofein má projímavý účinek a vysoký obsah cukru vede k tomu, že na základě vysoké osmolality ze střevních buněk vytéká voda do vnitřní části střeva a dodatečně aktivuje ledviny.

Vzhledem k tomu, že se při průjmu vyplavuje mnoho draselných solí, narušuje se vyvážený stav minerálních látek v těle. V každém případě se vyvarujte nápojů s vysokou koncentrací cukru. Takové limonády zdravotní stav ještě zhoršují. Vychlazená Coca-cola sice láká k uhasení žízně, ale ve skutečnosti nic neuhasí, jen se na ní stává člověk závislý a tloustne po ní. Žízeň dokáže uhasit jen čistá teplá voda.

Mýtus č. 4 – Voda při jídle ředí žaludeční šťávy

Říká se, že se nemá při jídle nebo x minut po jídle pít. Je to ale nesmysl. V případě potřeby, např. při konzumaci masa vzrůstá množství žaludeční kyseliny stonásobně a kromě toho žaludek je schopen tvořit obsah kyseliny podle aktuální potřeby. Takže bychom museli vypít obrovské množství vody, abychom kyselinu zředili. To ale ani není možné už jenom kvůli omezenému prostoru žaludku. Voda a nápoje s nízkým obsahem cukru naopak podporují trávení a je jedno, kdy se napijete, jestli před jídlem, při nebo po něm. 

 

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu