
Masivní, barevné, na první pohled možná i trochu bizarní. Přesně takové jsou „ugly sneakers“, ošklivé tenisky, které se staly jedním z nejvýraznějších módních fenoménů posledních let. Tento trend, který boří tradiční představy o eleganci, se z přehlídkových mol rychle rozšířil do ulic světových metropolí i do českých obchodů.
Jak ošklivé tenisky dobyly svět
Doba, kdy boty musely být dokonale čisté a elegantní, je zdá se pryč. Současná móda obrátila pravidla naruby. Vše odstartovaly luxusní značky jako Balenciaga a Gucci, které na mola poslaly své modely takzvaných „dad shoes“ – bot s robustní podrážkou, výraznými barvami a záměrně ošuntělým vzhledem. Tento styl si rychle osvojily i světové celebrity, od herce Adama Sandlera po slavné rappery, a proměnily jej v globální senzaci.
Ošklivé tenisky v českých ulicích
Tato módní vlna neminula ani Česko. Tenisky už dávno nepatří jen na sportoviště – staly se běžnou součástí outfitů do práce i k obleku. Rozmývají se i hranice mezi pánskou a dámskou módou, unisexové kolekce jsou na denním pořádku. Pro mladší generaci představují masivní tenisky symbol moderního nadhledu a statusu. Kdo je nosí, dává najevo, že sleduje trendy a nebojí se experimentovat.
Trend, který rozděluje generace
Ne všichni jsou ale z tohoto trendu nadšení. Zejména u starších generací, zhruba nad 40 či 50 let, vyvolávají extravagantní boty často rozpaky nebo i přímý odpor. Kritici tvrdí, že taková obuv zbytečně kazí styl, působí lacině a odvádí pozornost. Někteří dokonce varují, že nestabilní a přehnaně tvarované podrážky nemusí být pro nohy zrovna nejzdravější. Naopak příznivci v „ošklivých“ teniskách vidí projev originality, odvahy a hravého pohrávání si se špatným vkusem.
Proč nás vlastně baví nevkus?
Proč se tedy něco tak záměrně „ošklivého“ stalo celosvětovým hitem? Mnozí vidí v popularitě těchto tenisek reakci na přesycenost dokonalými a vyretušovanými obrazy ze sociálních sítí. V záplavě unifikovaných trendů nabízejí masivní boty způsob, jak se odlišit a vyjádřit svou individualitu. Je to nadsázka, ironie a kus rebelie proti klasické kráse. Fenomén „ugly sneakers“, který proslavily značky jako Adidas, Nike, Balenciaga či Gucci, tak není jen o botách. Je to symbol odvahy, mladistvé energie a osobní svobody, který pro jedny představuje úpadek vkusu, pro druhé ale zábavnou hru. Ať už se vám líbí, nebo ne, jedno je jisté – o ošklivých teniskách ještě uslyšíme.
Zdroj: sportdenik.cz, sportdenik.cz, centrum.cz