
Dlouhé lety jsou náročné nejen pro tělo, ale i pro nervy. V uzavřeném prostoru sdíleném s desítkami dalších lidí platí řada nepsaných pravidel, jejichž porušování dokáže znepříjemnit cestu vám i všem okolo. Palubní personál, který na palubě tráví tisíce hodin, má však na chování cestujících úplně jiný pohled a upozorňuje na překvapivě časté prohřešky. Zde jsou jejich rady, co byste během letu rozhodně neměli dělat.
Hygiena na prvním místě: Proč si v letadle nesundávat boty
Jedna z nejčastějších a zároveň nejméně pochopitelných chyb, které cestující dělají, je chůze na toaletu naboso nebo jen v ponožkách. Letušky důrazně varují, že tekutina na podlaze palubní toalety skutečně není jen voda. Z hygienických důvodů je tedy lepší nechat si boty na nohou po celou dobu letu.
Stejně tak se nedoporučuje bezdůvodně se dotýkat různých povrchů, jako jsou stěny, okénka nebo madla. Tyto plochy se mezi lety ne vždy stíhají důkladně vydezinfikovat a dotýkají se jich stovky lidí. A kapitola sama pro sebe jsou bosé nohy položené na sedadle před sebou, na stěně kabiny nebo vystrčené do uličky. To je nejen nehygienické, ale pro většinu spolucestujících i personálu naprosto nepřijatelné.
Váš prostor končí tam, kde začíná sousedův
Kabina letadla je stísněný prostor, kde je ohleduplnost klíčová. Sklápění sedadla na maximum může být sice lákavé, ale pro člověka sedícího za vámi to znamená výrazné omezení už tak malého prostoru. Zkuste najít kompromis. Stejně tak je nevhodné zabírat celou středovou loketní opěrku nebo si rozkládat osobní věci do prostoru souseda.
S respektem k ostatním souvisí i manipulace se zavazadly. Otevírat cizí přihrádky a přehrabovat se v cizích věcech při hledání místa pro svůj kufr je nejen neslušné, ale i nebezpečné. Sahejte pouze na svá zavazadla. Ohleduplní buďte i při stravování. Silně aromatické jídlo z domova může být pro ostatní velmi nepříjemné, proto sáhněte raději po neutrální svačině.
Letuška není vaše osobní asistentka
Tlačítko pro přivolání personálu má svůj účel – slouží pro případ potřeby, zdravotních potíží nebo v situacích, kdy si skutečně nevíte rady. Používat ho kvůli každé maličkosti, jako je odnesení prázdného kelímku, je zbytečné a zdržuje personál od důležitějších úkolů. Letušky a stevardi často řeší více požadavků najednou a jejich hlavní prací je zajistit bezpečnost na palubě. Buďte proto trpěliví a respektujte jejich pokyny.
V konečném důsledku jde o jednoduchou věc: chovat se v letadle tak, jak bychom si přáli, aby se ostatní chovali k nám. Ohleduplnost, trocha trpělivosti a základní hygiena udělají z každého, i z toho nejdelšího letu, mnohem příjemnější zážitek pro všechny zúčastněné.
Zdroj: Focus.de, Passenger Shaming, CNN Travel, Reddit r/FlightAttendants