Close search

Jak zvládat stav nouze a boj s neviditelným nepřítelem?

Unsplash.com Zdroj: Unsplash.com

I přes rostoucí počty nakažených lidí je stále většina z nás zdravých. Přesto musíme čelit všudypřítomnému stresu, který koronavirová epidemie zákonitě způsobila. I ti, kteří nemusejí aktuálně řešit přímé problémy způsobené zákeřným virem, vnímají ohrožení.

Jak zvládat stres? Lékařka Julie Dobrovolná z Masarykovy univerzity, která se spolu se svým týmem dlouhodobě zabývá stresem, vidí jako základ psychické rovnováhy ve stavu nouze jednu věc – rutinu.

Rutina a pevný harmonogram

Lidé prožívající stres potřebují něco, čeho se chytnout. Nejistota ubíjí, jistota v podobě pevného programu funguje jako opora. I lidé s odporem k jakémukoliv plánování by ve stávající situaci měli plánovat, konkrétně a detailně. Jestli něco může být aktuálně skutečně užitečné, je to rutina.

Lékařka radí stanovit si rozvrh hodin, řídit veškeré aktivity. Vstávání, ranní hygiena, snídaně, dopolední aktivita, oběd, odpočinek, odpolední aktivita, práce i zábava, společné aktivity i aktivity individuální, večerní hygiena a spánek… to vše bychom nyní měli plánovat.

Proč je důležité plánovat?

Cílem je získat jistotu a eliminovat stavy, kdy nevíme, co dělat. Žádoucí je také vyhýbat se věčnému sledování zpráv a pročítání veškerých informací o koronaviru. Informovanost pomáhá, ale přemíra negativních zpráv a vzájemně sdílený strach nikoliv.

Dlouhodobé plány nejsou na místě, protože nikdo z nás neví dopředu, co přinese budoucnost. Situace se mění každou hodinou, přesto či právě proto bychom měli mít daný rozvrh hodin na několik následujících dnů. Takový plán je prevence proti stresu, plánované aktivity pomáhají snižovat úzkosti a strach z nejistoty.

Do svého denního plánu zařaďte kvůli psychice i fyzickou aktivitu. Prospěšné jsou také rukodělné činnosti, jako je šití, pletení, kreslení apod.

Jak zvládnout krizi a svůj vlastní strach? ODPOVĚĎ NAJDETE VE FOTOGALERII:

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu