Close search

Zavíráte při líbání oči? Vědci už vědí proč

Pixabay.com Zdroj: Pixabay.com

K líbání prostě zavírání očí patří. Zamysleli jste se někdy nad tím, proč tomu tak je?

Výzkumníci přišli s opravdu jednoduchým vysvětlením. Mozek nestíhá dělat dvě věci najednou.

 

Pro rozluštění záhady nemuseli britští vědci z Royal Holloway University of London ani vyzvat páry k líbání. Namísto toho prověřili účastníky zrakovými testy, zatímco měřili jejich hmatový smysl. Sledovali reakci na lehké vibrace vysílané do prstů jedné ruky.

 

Výsledky testů potvrdily, že hmat účastníků experimentu byl méně citlivý, pokud měly jejich oči více práce.

Mozek se při líbání totiž dostává do konfliktu dvou smyslů – hmatu a zraku. Protože dostávají dotyky přednost, zrak se sune do pozadí. A zavřené oči hmatový prožitek přece jen umocní…

 

„Tyto závěry by mohly vysvětlit, proč zavíráme oči, když se chceme zaměřit na jiný smysl,“ řekla deníku The Independent kognitivní psycholožka Polly Dalton. „Pokud zredukujeme vizuální podněty, zůstane více mentální kapacity na to, abychom se mohli zaměřit na další prvky našeho zážitku.“

 

Stejným způsobem odborníci vysvětlují i jiné příjemné činnosti spojené s hmatem či dotykem, jako je například tanec nebo sex. Při ploužení po parketu s atraktivním partnerem si toužíme vychutnat fyzický kontakt více než cokoliv jiného, stejně jako při sexu. Oči v tu chvíli nepotřebujeme. A tak klopíme zrak.

 

Studie však přesahuje svým přínosem rovinu mezilidské intimity. „Již dříve se potvrdilo, že čím více podnětů naše oko registruje, tím méně vnímáme sluchové podněty,“ uvedla kognitivní psycholožka Sandra Murphy. „Náš výzkum rozšiřuje tyto závěry o hmatový smysl. Ten je zvlášť důležitý vzhledem k rostoucímu užití hmatových informací ve výstražných systémech.“

 

Tyto varovné mechanismy nachází čím dál větší uplatnění v automobilovém a letadlovém průmyslu, kde jsou kladeny vysoké nároky na vizuální koncentraci.

 

„Nějaká auta například v současné době disponují systémy ,hmatových‘ výstrah. S naším výzkumem se ukazuje, že řidiči si těchto výstrah všimnou s menší pravděpodobností, pokud budou zaujati vizuálními podněty, třeba hledáním směru na rušné křižovatce,“ dodala Murphy.

Studii publikoval časopis Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance.

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu