Close search

S vysokým cholesterolem si nezahrávejte. Dá se snížit pomocí těchto potravin

pixabay Zdroj: pixabay

Vysoká hladina cholesterolu je jedním z mnoha rizikových faktorů, které vedou k tuhnutí cévních stěn a ke kardiovaskulárním onemocněním. Cholesterol se dá změnit pomocí jídelníčku, jenže lidé si spíše vezmou prášek než aby změnili něco ve svém životě

“Hodný” a “zlý” cholesterol

Cholesterol je látka na bázi tuku, která v těle plní několik životně důležitých úkolů. Vysoká hladina cholesterolu znamená, že v krvi je příliš mnoho “zlého” cholesterolu. Ten “hodný cholesterol přitom umí úžasné věci:

Je to stavební materiál pro tvorbu různých hormonů, např. ženského estrogenu a mužského testosteronu. Hraje hlavní roli při stabilizaci buněčných membrán a povrchů. Je to hlavní složka žlučových kyselin, která napomáhá trávení jídla ve střevech. Cholesterol se v krvi přepravuje s pomocí lipoproteinů.

Máte vysoký cholesterol?

Určitá hladina cholesterolu je nezbytná pro zdraví, ale pokud začne příliš stoupat, znamená to zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění. Ačkoliv je náchylnost k vysoké hladině cholesterolu dána i geneticky, v rodině se dědí také životní styl a stravovací zvyklosti. Svůj život máte ve svých rukou. Soustředění na správnou výživu a dostatečný pohyb vám může pomoci udržet hladinu cholesterolu v normě.

Jezte méně nasycených tuků

Snižte množství živočišných produktů, průmyslově zpracovaných, smažených nebo rafinovaných potravin, nebo tyto potraviny úplně vynechejte.

Více rostlinných potravin bohatých na vlákninu

Je důležité konzumovat různé druhy zeleniny, která snižuje hladinu cholesterolu, např. řapíkatý celer, červenou řepu, lilek, česnek, cibuli, papriky a kořenovou zeleniny.

Dopřejte si luštěniny

Strava bohatá na luštěniny (včetně arašídů) účinně snižuje hladinu cholesterolu. Sójová bílkovina navíc prokazatelně snižuje celkovou hladinu cholesterolu o 30 % a hladinu LDL cholesterolu o celých 35-40 %. LDL cholesterol je nízkodenzintní lipoprotein, jehož hladina souvisí se zvýšeným rizikem rozvoje aterosklerózy, prvotní příčiny infarktu a mrtvice.

Mlsejte oříšky a semínka

Ořechy (zejména mandle a vlašské ořechy) a semínka jsou užitečné v boji s vysokou hladinou cholesterolu a prostřednictvím vysokého obsahu vlákniny, mononenasycených  tuků a esenciálních mastnýj kyselin, chrání tělo před srdečními chorobami. Lískový oříšky obsahují mimořádné množství prospěšné mědi. Mleté lněné semínka snižuje hladinu dvou látek přenášejících cholesterol, apolipoproteinu A1 a B.

Pro snížení hladiny „zlého“ cholesterolu se doporučuje následující ovoce a zeleninu. Jablka, bazalku, kokosový olej, a mrkev. Superpotravinou proti vysokému cholesterolu je kurkuma, obsahující kurkumin, který může působit preventivně proti oxidaci cholesterolu v těle.

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu