NASA je o krůček blíž k pochopení zrodu sluneční soustavy. Připravuje misi pojmenovanou podle dávno mrtvé ženy

NASA Zdroj: NASA

Lucy je jméno kostry, která vyplnila prázdné místo v evoluci člověka. Ale také název vesmírné mise, jenž by měla pomoct pochopit zrod naší sluneční soustavy.

Jsou to na první pohled dva nenápadné shluky kamenů, které se drží před Jupiterem a za ním na jeho pouti kolem Slunce. Jenže možná právě ony jsou zdrojem informací o zrodu sluneční soustavy a života na Zemi.

Zrození Země

Za trojanskými asteroidy, někdy se jim říká i Trojány, vyrazí Lucy. Mise unikátní v několika ohledech. Žádný jiný projekt zatím nemířil na tolik různých destinací na nezávislých oběžných drahách. Pokud se to povede, Lucy poprvé prozkoumá rozmanitost původních stavebních kamenů planet, Zemi nevyjímaje.

Mise je pojmenovaná Lucy podle slavné ženské kostry druhu Australopithecus afarensis. Její stáří se odhaduje na přibližně 3,2 milionu let a dokazuje, že v průběhu evoluce člověka následovalo po změně způsobu chůze, ze čtyř končetin na dvě, zvětšení mozkovny. Kostra zase dostala jméno podle toho, že si její objevitelé každý den pouštěli skladbu Lucy in the Sky with Diamonds od Beatles.

A tak, jak Lucy pomohla vyplnit dílek skládačky v lidské historii, její následovnice by z okolí Jupiteru mohla dovézt poznatky o původu planet a formování sluneční soustavy.

Hrdinové ve vesmíru

Trojanské asteroidy tvoří jakési časové kapsle, které zůstaly neporušené od zrození naší sluneční soustavy před více než 4 miliardami let. Představují zbytky prvotního materiálu, z něhož vznikaly planety. Předpokládá se, že pod izolační vrstvou prachu jsou bohaté na vodu a jiné těkavé látky.

Poprvé je v roce 1906 objevil německý astronom Max Wolf, který si všiml také neobvyklého chování těchto asteroidů - drží se před a za Jupiterem. Tehdy asteroidy obvykle dostávaly jména podle žen z řecké a římské mytologie, ale tyto byly trochu jiné, a tak rakouský astronom Johann Palisa navrhl pojmenovat je podle hrdinů z Iliady. A protože slavný epos popisuje bitvu o město Trója, obecný název asteroidů se přímo nabízel.

Lucy odstartuje v říjnu 2021, kdy vyrazí na 12 let trvající cestu k osmi různým asteroidům, z nichž bude sedm trojanských. Nedávno přešla posledním virtuálním testem a koncem srpna se začne stavět v závodech Lockheed Martin Space Systems v Coloradu.

Zdroje: nasa.com, lucy.swri.edu