Bydlení na Měsíci a na Marsu? Astronauti zamíří do gigantických lávových tunelů

Wikimedia Commons/Frank Schulenburg, CC BY-SA Zdroj: Wikimedia Commons/Frank Schulenburg, CC BY-SA

Měsíc a Mars jsou planety, na které se v nejbližších letech chystají také lidské posádky. Vedle dopravy se ale musí vyřešit i otázka bydlení.

Je to ještě hudba vzdálené budoucnosti, ale rozhodně nezní nepravděpodobně. Lávové tunely na obou planetách jsou tisíckrát větší, než ty na Zemi, a tím výčet jejich výhod nekončí.

Vzhůru pod zem

Vědci předpokládají, že obrovské lávové tunely pod povrchem Marsu a Měsíce by mohly být dostatečně velké na to, aby se v nich mohly vybudovat základny astronautů. Tým složený z odborníků Evropské kosmické agentury (ESA) a univerzit v Boloni a Padově zkoumal podobné tunely na Zemi, respektive v Austrálii, na Islandu nebo na Havaji, odkud pochází i fotka z úvodu článku. Získané znalosti pak použili k odhadu velikosti těch, jenž by měly být pod povrchem obou dalších planet.

Pozemské lávové tunely mají v průměru maximálně 30 metrů, ty na Měsíci by mohly být tisíckrát větší, za co z velké části může menší gravitace. A ta také pravděpodobně bude zárukou dostatečné stability. Nezhroutí, jako by tomu mohlo být v prostředí silnější gravitace na Zemi.

Riccardo Pozzobon z Padovské univerzity říká, že mohou být tak velké, že by se do nich vešlo celé centrum Padovy. „Mohou být delší než 40 kilometrů, takže Měsíc je mimořádným cílem pro průzkum podpovrchových vrstev a jejich potenciální osídlení v chráněném a stabilním prostředí."

Bunkr na Marsu

Pokud by se v lávových tunelech povedlo vybudovat základy astronautů, mohly by poskytovat stabilní štíty před kosmickým a slunečním zářením, nebo dopady mikrometeoritů, které často bombardují povrch planet. Navíc v nich nedochází k velkým teplotním výkyvům, jako je tomu na povrchu. Třeba na Marsu se v létě na rovníku přes den průměrná teplota vyšplhá na 20 °C, v noci klesá k minus 73 °C.

Studie zveřejněná v periodiku Earth-Science Reviews tak přidává další kousek do skládačky osídlování jiných planet. Na Měsíc by se NASA měla vrátit v roku 2024 a Mars je další v pořadí. Proto ESA připravuje pro astronauty vzdělávací programy, které se zaměřují na průzkum podzemních systémů a planetární geologii. Jejich součástí jsou také návštěvy lávových tunelů na ostrově Lanzarote, kde astronauti absolvují speleologický výcvik.

Zdroje: sciencedirect.com, independent.co.uk, sciencedaily.com