Ve vesmíru nejsme sami: Podle nové studie je v naší galaxii dalších 36 inteligentních civilizací

Wikimedia Commons/Bruno Gilli/ESO, CC BY 4.0 Zdroj: Wikimedia Commons/Bruno Gilli/ESO, CC BY 4.0

Blízké setkání třetího druhu je možná skutečně na spadnutí. I když na pořádně dlouhé spadnutí.

Člověk se dívá do vesmíru celá tisíciletí a několik dekád tam i létá, ale zatím se mu nepovedlo navázat kontakt s jinou civilizací. Ať už inteligentní nebo ne.

Čas na kontakt?

To, že se dosud nepovedlo navázat kontakt, jaký známe ze sci-fi filmů, nemusí znamenat mnoho. Zatím neexistuje technologie, která by umožňovala pozorovat povrch planet mimo sluneční soustavu. A i z naší galaxie je prozkoumán jen zlomek.

Vědci se už dávno snažili vypočítat pravděpodobnost, jestli může někde jinde ve vesmíru existovat život, který by nás mohl kontaktovat, nebo který bychom mohli objevit my. Byla to obvykle opravdu malá, zanedbatelná pravděpodobnost.

Odborníci z Nottinghamské univerzity teď přišli s novým výzkumem, jehož výsledky dávají naději na to, že blízké setkání třetího druhu není nereálné. Výzkum publikovaný v periodiku The Astrophysical Journal vychází z faktu, že množství času potřebného k tomu, aby inteligentní život zakořenil na Zemi, se odhaduje na 4,5 až 5 miliard let.

Na základě této informace a počtu hvězd, které jsou pravděpodobně schopny podporovat život na planetě, která kolem ní obíhá, vědci vypočítali, že v samotné Mléčné dráze existuje zhruba 36 aktivních mimozemských civilizací.

Chce to trpělivost

Myslím, že to je nesmírně důležité a vzrušující, protože poprvé máme opravdu odhad počtu aktivních inteligentních, komunikujících civilizací, které bychom mohli kontaktovat a potvrdit, že ve vesmíru je další život. Jde o něco, co bylo otázkou tisíce let, a stále není zodpovězeno,“ uvedl pro The Guardian Christopher Conselice, profesor astrofyziky na Nottinghamské univerzitě, který je i spoluautor výzkumu.

Číslo 36 je ale potřeba zařadit do kontextu, respektive velikosti Mléčné dráhy. Vypadá jako spirála s průměrem do 200 000 světelných let a může obsahovat až 400 miliard hvězd, kolem kterých obíhá nespočet planet. Vědci tvrdí, že průměrná vzdálenost od jedné inteligentní civilizace k další je pravděpodobně 17 000 světelných let.

Zatímco dosud vysíláme do vesmíru signály přibližně 100 let, na navázání oboustranné komunikace bychom potřebovali dalších 6120 let. To znamená, že i když v naší části galaxie pravděpodobně existují desítky mimozemských civilizací, chvíli potrvá, než je budeme schopni objevit nebo kontaktovat.

Zdroje: theguardian.com, bgr.com