Close search

Svět luxusu se začíná probouzet, pomáhá mu fenomén nakupování ze msty

Unsplash.com Zdroj: Unsplash.com

Po měsících útlumu se začínají zvedat tržby luxusních značek, někdy dokonce na vyšší úrovně, než byly před pandemií koronaviru. Může za to jeden zvláštní fenomén.

Na čínském trhu je z velké části závislých hodně oborů – filmy se točí s ohledem na tamější publikum, putuje sem spousta dražených uměleckých děl, o spotřebě luxusního zboží ani nemluvě.

Po velkém útlumu, způsobeném pandemií koronaviru, to teď dostává nový dech. Alespoň v poslední zmiňované oblasti.

Čína zachraňuje luxus

Tamější trh tvoří 35 % odbytu luxusního zboží, v následujících pěti letech by se měl dostat až na polovinu.

Značka Tiffany zaznamenala v květnu o 90 % větší tržby ani ne v porovnání s měsíci před pandemií, ale dokonce s loňským květnem. Stejné to je třeba s brandem Burberry. Čína, která byla první uzavřena kvůli koronaviru, se probouzí rychleji, než kdokoliv očekával.

Jedním z důvodů je hlad po luxusu, který se teď konečně může uspokojit. Protože cestování do zahraničí ještě stále není jednoduché, čínští zákazníci utrácejí více peněz za zboží doma. Podle analytiků předtím obvykle dvě třetiny nákupů luxusního zboží realizovali mimo Čínu.

Ale ve hře je i zvláštní fenomén – nakupování ze msty.

Nakupování ze msty

Zjednodušeně řečeno jde o situaci, ve které si člověk nákupem kompenzuje to, že někdo jiný si už dopřál. Nemusí to být nutně produkt, ale klidně i nějaká služba. Msta má v tomto případě podobu utrácení.

Je to emocionální reakce na to, jak váš manžel nebo partner utrácí peníze,“ vysvětluje Laura Coleman, zakladatelka webu Familymoneycoaching.org. Typickým příkladem podle ní je, že partner utratí nějaký obnos, aniž by to řekl doma. Ten druhý nebo druhá ve vztahu si následně něco koupí pro sebe. To může rozpoutat spirálu utrácení, zadlužení a poškodit vztah jako takový. Podle jednoho amerického průzkumu mezi majiteli platebních karet je pro 20 % respondentů finanční nevěra horší než sexuální podvádění.

A jak to celé souvisí s Čínou? Ta, jako obvykle, jede podle vlastních not. Tamější nakupování ze msty znamená, že si po otevření butiků zajdou koupit něco luxusního jenom proto, že to několik měsíců nebylo možné. Tento obrat se datuje až do roku 1976, kdy po smrti Mao Ce-tunga a konci tzv. kulturní revoluce nastalo uvolnění a hubená léta mohlo nahradit neomezené utrácení.

Víc o nakupování ze msty se dozvíte v GALERII:

Zdroje: cnn.com, joinhoney.com, thehustle.co

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu