Close search

S růstem zájmu o elektrokoloběžky roste i počet nehod. Reagovat na to má nový zákon

Shutterstock Zdroj: Shutterstock

Ještě před pár lety se jednalo o ojedinělý úkaz a elektrokoloběžka byla vnímána jako vymoženost sloužící turistům. Dnes se lidé musí naopak vyhýbat zaparkovaným i pohozeným sdíleným koloběžkám a mít se na pozoru před neohleduplnými jedinci, kteří se často řítí po chodnících rychlostí dosahující 25 km/h. Zejména v nočních hodinách je jízda na vypůjčené elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu nevítanou zábavou. Co bylo dříve ekologickým příslibem do budoucna, teď způsobuje vrásky na čele mnohým občanům. Proto vznikla potřeba lepšího zákonného ošetření, které se momentálně připravuje v Poslanecké sněmovně. Nejen na tato úskalí upozorňuje kampaň Nejsme z plechu (www.nejsmezplechu.cz). Na stránkách této kampaně naleznete mj. mnoho informací, užitečných rad a základní pravidla bezpečné jízdy na koloběžce.

Elektrokoloběžka není kolo ani moped

Elektrické koloběžky a jejich provozovatelé působí mnohé potíže i proto, že tento trend až doposud neustále rostl a rozpínal se bez jakékoli vnější snahy ho brzdit či regulovat. Koloběžky sice legislativně spadají do stejné kategorie jako kola, v praxi to tak ale mnohdy nevypadá. Odložené elektrokoloběžky překáží na chodnících, jezdci nepoužívají ochranné vybavení. Navíc má většina strojů výkon 250W, s přidaným motorem může dosahovat až na hodnotu 1000W. Elektrické koloběžky se tak prohání po chodníku a vzhledem ke svému výkonu a dosažitelné rychlosti představují nebezpečí.

Dočkají se města efektivního řešení?

 Jak uvedl poslanec Michal Zuna (TOP 09), tato legislativa je potřeba, protože sdílená doprava trápí minimálně jedenáct statutárních měst. Jedná se tedy o problém, který se dotýká více než 24 % obyvatel České republiky. Zuna dále avizuje, že by v zákoně mohla být ošetřena povinnost komunikace se státní správou za účelem získání lepšího přehledu o počtech dopravních prostředků. Hovoří i o povinné registraci strojů podle předem určené hranice maximálního výkonu. Možností je i zavedení povinnosti vlastnit řidičské oprávnění, platit povinné ručení a pravidelně navštěvovat STK.

S růstem zájmu o elektrokoloběžky roste i počet nehod

Centrum dopravního výzkumu zveřejnilo výsledky svého šetření, kde uvádí data o počtu nehod, v nichž figurovaly elektrokoloběžky. Loni bylo do konce října zaznamenáno 219 nehod. Ve srovnání s rokem 2021 se jedná o alarmující číslo, neboť za celý předešlý rok došlo celkem ke 148 nehodám. Vývoj počtu nehod v jednotlivých letech je vyobrazen v následujícím grafu.


Graf: Počet dopravních nehod motorových koloběžek; na základě dat Centra dopravního výzkumu

 

Nejedná se pouze o lehké odřeniny či zlomeniny. Časté jsou i úrazy hlavy, které mohou mít fatální následky. 

Že jsou jezdci (zejména ti bez ochranné přilby) nebezpeční sami sobě, je jedna věc. Další nebezpečí ale hrozí i chodcům. Elektrokoloběžky mnohdy brázdí i místy, kde se ze zákona pohybovat nesmí, čímž mohou ohrozit pěší. Ještě větší riziko nastává v okamžiku, kdy stroj využívá současně více lidí či pokud je řidič pod vlivem alkoholu. 

Dohody s provozovateli už nestačí

Doposud města ošetřovala pohyb elektrokoloběžek takzvaným memorandem, tedy dohodou s provozovateli. Memorandum ale závisí na vůli stran, což u provozovatelů mnohdy neplatí. Města tak zhodnotila memoranda jako nefunkční, protože neumožňovala prosazení bezproblémového fungování služby.

Razantní, ale účinný přístup zvolilo město Hradec Králové. Vydalo totiž vyhlášku, kterou zajistilo, aby každý provozovatel elektrokoloběžky zaplatil za parkování ve veřejném prostoru stejnou částku, jakou platí provozovatel restauračního zařízení za zahrádku. Výsledkem je čistý veřejný prostor, takže v Hradci Králové už elektrokoloběžky nepotkáte.

Kromě webových stránek www.nejsmezplechu.cz, kde si může každý koloběžkář najít zajímavé články a důležitá pravidla ze světa koloběžek a e-koloběžek, je projekt Nejsme z plechu aktivní i na sociálních sítích, kde prezentuje edukační videa a naučné grafiky.

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu