Close search

Giorgetto Giugiaro: Největší automobilový designér 20. století vymyslel i nové těstoviny

Italdesign Zdroj: Italdesign

Giorgetto Giugiaro vždy myslel hlavně na praktickou stránku věci, proto jeho čisté a jednoduché linie, které zároveň byly stylové, vydržely dodnes.

V roce 1955 se Dante Giacosa, technický ředitel Fiatu, potloukal po studentské výstavě, když ho najednou okouzlila invence jistého mladého muže a nabídl mu práci. Tím nejen zcela změnil život jemu, ale také svět designu.

Ten student totiž později vytvoří návrhy desítek různých produktů a mezi nimi je i jedno z nejúspěšnějších aut všech dob – Volkswagen Golf.

Design na čtyřech kolech

Kluk z umělecké rodiny víc směroval k technickému kreslení. Proto přes den chodil do umělecké školy a po večerech na kurzy designu. „V roce 1955 jsem nastoupil do Fiatu, abych získal zkušenosti i mimo uměleckého světa. Doopravdy jsem netušil, kam mě to zavede. A tato zkušenost byla mnohem cennější než škola, protože mi dala jistotu v experimentování s kreativitou,“ vzpomíná Giorgetto Giugiaro na svoje začátky v rozhovoru pro CNN.

Po čtyřech letech u Fiatu odchází do prestižního Bertone Styling Centre. Ani tady se nezdrží dlouho, ale dostane se k práci na modelech Aston Martin DB4 GT Jet Concept, Ferrari 250 GT Concept, Alfa Romeo Sprint a Fiat 850 Spider.

Koncem šedesátých let zakotvil ve vlastní společnosti Italdesign (později přejmenované na Ital Design/Giugiaro), která funguje dodnes, byť on sám se před časem stáhl z aktivního řízení a prodal ji. Dnes je mu 81 let a se svým synem Fabriziem vede novou firmu, GFG Style.

Od aut ke střílení

V průběhu víc jak šedesátileté kariéry z jeho rýsovacího prkna vzešlo přes 200 návrhů sériových modelů a původ tady mají třeba Lotus Esprit nebo Volkswagen Golf. Giugiaro říká, že největší satisfakci mu přinesla práce na Golfu, která mu také otevřela mnohé další dveře. Mimochodem, Volkswagen Golf je s více než 30 miliony prodaných kusů třetí nejúspěšnější auto historie. Samozřejmě, v sedmi dosavadních generacích. Celkově se aut vyrobených podle designérova návrhů prodalo dvakrát tolik.

Když před dvaceti lety vyhlašovali v Las Vegas automobilového designéra 20. století, vedle Giugiara se v užším výběru objevily jména jako Pietro Frua (Maserati) a Jack Tenack (Ford Mustang). Italský fenomén Giorgetto to nakonec vyhrál, byť je jeho záběr mnohem širší.

Má na kontě také motorky (Ducati), střelné zbraně (Beretta), fotoaparáty (Nikon). Legendární jsou také jeho výlety do Japonska, kde za slušný honorář navrhoval všechno možné, od nábytku po soupravy na saké.

To je skvělý způsob, jak vyplnit čas mezi automobilovými projekty,“ říká Giugiaro. „Kreativní proces a techniky jsou přesně ty samé jako u aut, není v tom rozdíl. Je to ale mnohem svobodnější, protože mi umožňuje uniknout z normativního světa automobilů plného pravidel a předpisů.

Souboj na talíři

Muž, který dal světu také DeLorean nebo BMW M1, fušoval i do jídla. V roce 1983 Giurgiara oslovila společnost Voiello s nabídkou, jestli by pro ně nevymyslel nový tvar těstovin. Zadání znělo následovně – nemají absorbovat příliš mnoho omáčky, porce má být v porovnání s běžnou porcí špaget o polovinu lehčí a musí vypadat stylově. Plus by měly dobře zadržet omáčku a v duchu neapolské tradice být z vnější strany hladké.

Giorgetto přišel s návrhem nazvaným marille. Vypadá jako dvě rigatoni vedle sebe, ke kterým se na boční straně přidala třetí, s odříznutou spodní částí. Skvěle na tom držela omáčka, ideálně odtékala voda při cezení. Nikdy se ale nedostaly do masové výroby. Prý to bylo ze tří důvodů. Selhala distribuce, marille byly v prodeji jen někde, takže se hned na začátku neměly jak dostat k lidem. Vaření trvalo o něco déle, než je běžné. Ale pro gurmány asi nejhorší komplikací bylo, že se prý kvůli složité struktuře nedaly uvařit al dente.

Giorgetto to bral s humorem a svou slávu připisuje právě těmto těstovinám, které ho, po mnoha letech navrhování aut, konečně dostaly na stránky populárního časopisu Newsweek.

Na těstoviny a další návrhy Giorgetta Giugiara se můžete podívat i do GALERIE:

Zdroje: cnn.com, italdesign.it, jalopnik.com

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu