Close search

Ráno, nebo večer? Vědci zjistili, kdy je nejlepší cvičit

Unsplash Zdroj: Unsplash

Cvičení v různou denní dobu může mít rozdílný přínos pro zdraví, píše list New York Times o nové studii, která byla provedena na myších.

Ranní cvičení má velmi odlišné účinky na metabolismus, než stejné cvičení později během dne, shrnují New York Times poznatky z nové studie, která pracovala s laboratorními myšmi běhajícími na malých běžeckých pásech.

Cvičení a cukrovka

Organismy téměř všech živých tvorů se řídí dobře organizovaným 24hodinovým cirkadiánním rytmem. Díky těmto vnitřním hodinám naše tělesná teplota, hladina cukru v krvi, krevní tlak, srdeční tep, hladina hormonů nebo výdej energie a mnoho dalších procesů během dne stoupá a zpomaluje.

Tyto vnitřní rytmy jsou ale také tvárné. Výzkumy ukazují, že naše vnitřní hodiny se mohou samy změnit na základě složitých podnětů z nás i mimo nás. Reagují hlavně na světlo a tmu, ale jsou rovněž ovlivněny našimi spánkovými návyky a tím, kdy jíme.

Podle studie z roku 2019 muži, kteří cvičili ráno, shodili více kilogramů než ti, kteří cvičili později během dne. I když se všichni věnovali stejným cvikům. Není ale bez zajímavosti, že v dalších studiích, které se zaměřily na muže s vysokým rizikem diabetu 2. typu, se vyvinula lepší citlivost na inzulín a kontrola hladiny cukru v krvi, pokud cvičili odpoledne.

Kdy je nejlepší čas na cvičení?

V nové studii se mezinárodní skupina odborníků rozhodla zjistit změny související s metabolismem, ke kterým dochází během cvičení v různých denních dobách. Pokusné myši si zaběhaly hodinu ráno, jiné běhali stejnou dobu večer. Další skupina myší v danou dobu neměla žádný pohyb.

Ukázalo se, že ranní cvičení přispívá více ke ztrátě tuku, zatímco cvičení v pozdních hodinách může být lepší pro kontrolu hladiny cukru v krvi. Není ovšem zatím jasné, jestli to bude platit také u lidí. Důležité ale je, že to ukazuje význam cvičení v kteroukoli denní dobu

A další studie vycházející z těchto výsledků můžou pomoct načasovat cvičení tak, abychom dosáhli konkrétních zdravotních cílů. Řeknou nám třeba, zda večerní jízda na kole nebo běh může odvrátit cukrovku účinněji než třeba ranní rychlá chůze. „Nejlepší čas na cvičení ale je kdykoli máte příležitost cvičit," dodává pro New York Times Lisa Chow, profesorka medicíny a endokrinologie na University of Minnesota.

Zdroje informací:
Nytimes.com: Is It Better to Exercise in the Morning or Evening?
Hindustantimes.com: When should you exercise? Study finds effects of morning, evening workout


Nejčtenější články

Zavří­t reklamu