Close search

Využijte triky proti špatné náladě, nenechte svůj splín přerůst do deprese

pixabay Zdroj: pixabay

Každý z nás prožíváme nejrůznější zátěžové situace a každý den čelíme stresu. Člověk moderního světa je ohrožen depresí mnohem více než jeho předci. Deprese se pomalu stává největším problémem civilizované společnosti. Závažné onemocnění se dá sice úspěšně léčit, ale léčba je náročná a zpravidla se neobejde bez pomoci odborníků. Mnohem efektivnější je proto zachytit varovné signály stresu a počínající deprese včas.

Špatná nálada občas přepadne každého z nás. Naštěstí odejde stejně tak rychle, jako přišla. Ovšem pokud ne a ne odejít, měli byste se jí postavit dřív, než vás zcela ovládne.

Není to nic složitého!

Proti špatné náladě se dá snadno bojovat pohybem. Taková procházka bude pro duševní zdraví mnohem prospěšnější než válení se u televize.

Pobyt venku prospěje i díky slunečnímu záření, které podporuje syntézu vitamínu D a produkci serotoninu – hormonu štěstí. Fototerapie je prokazatelně také nejlepším způsobem, jak čelit tzv. zimnímu smutku, který se objevuje v období podzimu a zimy. Má souvislost právě s nedostatkem slunečního záření.

Relaxace a meditace

Relaxace představuje celý soubor technik, které působí proti stresu. Zbavují psychického i fyzického napětí, v prvopočátcích deprese tak mohou být velmi užitečné. Na význam relaxace upozorňuje i MUDr. Ján Praško, CSc.

Nadstavbou relaxace je meditace, i ta má celou řadu přínosů pro lidskou psychiku, ovšem vyžaduje určitou schopnost ovládat svoji mysl. Relativně nenáročnou meditací je meditace všímavosti – mindfulness. Její působení proti stresu prokázala mj. studie publikovaná v JAMA Internal Medicine.

Formou relaxace jsou i rodinné rituály, například společné snídaně či večeře, výlety do přírody nebo třeba společné kulturní zážitky.

Jídlem proti depresi

Depresivní pocity přinášejí buď nechutenství, anebo chutě na sladké. Nic z toho lepší náladu nepřinese. Naopak se doporučuje strava s vysokým podílem vlákniny, zejména v podobě ovoce a zeleniny, které slouží také jako zdroj cenných minerálů a vitamínů. Například banán je vynikajícím zdrojem draslíku, hořčíku a vitamínů skupiny B, živin pro pevné nervy. V souvislosti s posilováním nervové soustavy a psychikou se skloňují také ořechy, oříšky a semínka.

JAK DOSÁHNOUT SPOKOJENOSTI? NEJPRVE MUSÍTE VĚDĚT, CO TO VLASTNĚ JE. S TÍM POMŮŽE PSYCHOLOG MARTIN SELIGMAN. JEHO PĚT SLOŽEK SPOKOJENOSTI A ŠTĚSTÍ VÁM PŘEDSTAVÍ FOTOGALERIE:

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu