Close search

Chtěla utajit svůj dům, upozornila na něj miliony lidí. Znáte tzv. efekt Barbry Streisandové, který vstoupil do slovníků?

Showpix.cz Zdroj: Showpix.cz

Střelit se do vlastní nohy - i tak se dá nazvat počínání, kterému se dnes odborně říká "efekt Barbry Streisandové". Do světových slovníků se slavná zpěvačka nezapsala něčím z oblasti ekonomie nebo sociologie. Ale spíše nezáměrným zviditelněním něčeho, o čem nikdo neměl vědět. A ani nevěděl. Alespoň do té doby, než se ozvala...

Zpěvačka v roce 2003 žalovala Kennetha Adelmana a server Pictopia.com za narušení soukromí, kterého se měli dopustit uveřejněním snímku jejího domu v Malibu. Adelman fotil ze vzduchu celé pobřeží v naději, že dokumentuje erozi a vyburcuje úřady k jednání. Fotka se na internetové stránce octla mezi 12 000 dalšími. Obrázek č. 3850 si stáhla jen hrstka lidí, přesněji šest – a z toho dva byli zpěvaččini právníci. Jakmile se však provalilo, že Barbra Streisandová a její právní zástupci požadují jeho odstranění a odškodné 50 milionů dolarů, spustila se lavina hledačů. Jen během následujících tří týdnů si fotografii prohlédlo na půl milionu lidí a dnes nemovitost patří k nejznámějším „celebritním“ domům na světě.

Střelba do vlastní nohy

Barbra Streisandová a její právníci nechtěně upozornili na obrázek, který žádali odstranit, a položili tak základy k o dva roky později popsaného fenoménu. Charakterizuje situaci, kdy se nepřímo upozorní na nějakou věc, která měla být utajena. A tím se vlastně postará o zveřejnění.

Jak dlouho bude trvat, než si právníci uvědomí, že jednoduchý akt pokusu potlačit něco, co se jim nelíbí online, pravděpodobně způsobí, že něco, co by většina lidí nikdy, rozhodně nikdy neviděla (například fotografie pisoárů v některých náhodně vybraných plážových rezortech), nyní vidí mnohem více lidí? Říkejme tomu efekt Streisandové,“ napsal v roce 2005 Mike Masnick pro Techdirt.com a zrodil se dodnes používaný pojem.

Masnick tehdy mapoval snahy resortu Marco Beach Ocean o stažení fotek svých pisoárů z webu s výmluvným názvem urinal.com. Prý tam byly nelegálně. Jenže požadujte něco takového od online světa, který na takové banality reaguje po svém…

Neupozorňovat, neupozorňovat, neupozorňovat

Do této pasti se chytila spousta lidí, jako třeba zpěvačka Beyoncé. Její zástupci kontaktovali server Buzzfeed.com poté, co uveřejnili fotomateriál zachytávající 33 nejdivočejších momentů z jejího vystoupení v poločase Super Bowlu 2013. Nelíbilo se jim sedm ne moc lichotivých fotek. Jenže Buzzfeed je následně vybral do samostatného článku i s e-mailem zpěvaččiny PR manažerky. Stát se to o deset let dříve, mohli jsme dnes možná číst o efektu Beyoncé.

Na další příklady efektu Streisandové se můžete podívat do GALERIE:

Zdroje: merriam-webster.com, wikipedia.org

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu