Close search

Perfekcionismus není žádná výhra. Jak ho dostat pod kontrolu?

Pixabay.com

Perfekcionismus není žádná výhra. Do určité míry může člověka hnát kupředu, ale jakmile překročí rozumnou mez, rozhodně nevede k vysněným cílům. Naopak. V extrémním případě se perfekcionismus odráží dokonce v prokrastinaci.

Lidé s extrémním perfekcionismem nedokážou přijmout sebemenší chyby. Tolik se bojí nejistoty úspěchu, že raději nedělají nic. Přehnaný perfekcionismus se dle psychologů podílí na vzniku duševních potíží. Je zásadním projevem anankastické poruchy osobnosti. Ta jde ruku v ruce s frustrací, úzkostmi a depresemi. Odborníci varují, že dlouhodobá snaha o perfektní výkon, nadměrná kontrola sebe sama i jiných nezřídka vede k vyčerpání. Výsledkem bývají i depresivní poruchy.

Deprese je podpořena také konflikty a vztahovými zklamáními, změnami životních rolí, které vyžadují flexibilitu. Flexibilita však nadměrným perfekcionistům – lidem s anankastickou poruchou osobnosti chybí. Deprese je pro takové osobnosti výrazná zátěž, která ještě prohlubuje negativní pocity selhání.

V nejtěžších případech nezbývá, než se obrátit na odbornou pomoc. Psychoterapie, především behaviorální terapie slibuje dlouhodobé výsledky. V lehčích případech je možné pokusit se svůj perfekcionismus dostat pod kontrolu změnou myšlení nebo změnou perspektivy. Řešení existuje.

Změna myšlení

Myšlení perfekcionisty nebo člověka s anankastickou poruchou osobnosti nese velkou dávku sebekritiky. Dá se změnit. Negativní myšlenky mohou nahradit pozitivní, když si je bude člověk v mysli pravidelně opakovat. Jde o myšlenky jako: „Mohu si dovolit dělat chyby. Nikdo není dokonalý. Je v pořádku, když něco nevyjde.“

Změna perspektivy

Lidé s perfekcionismem mají pokřivený pohled na sebe i na jiné. Příliš lpí na detailech a jsou nadmíru kritičtí. Pokud s tím člověk chce něco dělat, může se pokusit na situaci nahlédnout z jiné perspektivy. Změnit perspektivu pomůže otázka: „Jak by tuto situaci asi viděl někdo jiný?“

Zmírnit přísné oko perfekcionisty, zvládnout extrémně kritické myšlení a negativní postoj vůči sobě i jiným mohou také další otázky. NAJDETE JE VE FOTOGALERII: 

Odkazy:
https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2016/88/03.pdf
https://medium.com/thrive-global/heres-the-profound-psychological-shift-that-frees-people-from-perfectionism-290dc09ad73
https://anxietycanada.com/articles/how-to-overcome-perfectionism/

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu