Close search

Priming: Je až s podivem, jaké drobnosti ovlivňují naše chování a postoje

Pixabay.com Zdroj: Pixabay.com

Lidský mozek je velmi složitým systémem, který však využívá nejrůznějších zkratek. Přestože člověk sám sebe vnímá jako tvora nanejvýš rozumného, motivy chování a postojů bývají velmi prosté. Nejednáme na základě vlastní vůle, intuice nebo racionálního uvažování. Často jsme ovlivňováni skutečnými drobnostmi bez toho, abychom si to uvědomovali.

Člověk podléhá iluzi, že má vše pod kontrolou a že ví, co dělá. Studie však potvrzují opak. Již od osmdesátých let minulého století nám vědci přinášejí důkazy o tom, jak snadno se necháme ovlivnit. Hovoří se o tzv. primingu, tedy nastavení lidské mysli, která je v područí nevědomí, navíc směrována zdánlivě nenápadnými vnějšími okolnostmi.

Jak důležitý je šálek čaje v ruce?

V jednom z experimentů, který dokazoval princip primingu, hrál hlavní roli šálek čaje v ruce asistenta výzkumu. Ten náhodně zastavoval studenty na chodbě univerzity, aby s nimi navázal rozhovor. Během rozhovoru dal člověku, který byl nevědomky účastníkem výzkumu, do rukou šálek s čajem. Nápoj byl buď teplý, anebo studený.

Když se posléze výzkumníci dotazovali, jak asistent na daného člověka působil, dočkali se dvou různých typů odpovědí. Jedni asistenta vnímali jako vřelou a sympatickou osobu. Druzí ho naopak považovali za nepřístupného, citově chladného člověka. Ti první v ruce drželi šálek s teplým čajem, ti druzí s čajem studeným. Chování asistenta bylo pořád stejné, takže výsledný dojem byl pouze pod vlivem onoho šálku. O jeho významu však lidé neměli ani tušení.

Fenomén červeného auta

Často vůbec netušíme, co ovlivňuje naše vnímání, naše postoje a chování. Ať chceme, nebo ne, priming funguje. I proto se hojně využívá v reklamě a marketingu. Je také jedním ze základů mediální komunikace a manipulace.

Sociální psychologie popisuje priming fenoménem červeného auta. Ve chvíli, kdy si člověk pořídí auto červené barvy, najednou vidí červená vozidla všude. Znenadání je pro něho červená barvou většiny vozidel. Tento úsudek však člověk má jenom proto, že si právě červené auto pořídil.

VÍCE SE O PRIMINGU DOZVÍTE VE FOTOGALERII:

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu