Close search

Poselství metody Zen a hotovo: Nedělat všechno a soustředit se na priority

Unsplash.com Zdroj: Unsplash.com

Zen to Done, respektive Zen a hotovo má asi nejblíž k metodě Get Things Done. Bere si z ní to nejlepší a ještě to zjednodušuje.

Metoda Get Things Done (GTD) se zaměřuje na vytvoření systému a nástrojů, které mají ulehčovat práci nebo život jako takový. Zapisujete si úkoly, zorganizujete je a pak hodnotíte.

Zen a hotovo (ZTD) je už podle názvu méně technická metoda, která stojí zejména na zjednodušení.

Minimalismus vládne

Leo Babautou ve své knize Zen a hotovo, která vyšla i českém překladu, vysvětluje, jak vyšel  z metody GTD a připravil soubor deseti návyků. Ty fungují pohromadě, ale také samostatně. Navíc jsou variabilní, vybrat si z nich může prakticky každý člověk, bez ohledu na přístup k životu, respektive práci.

Hlavní rozdíl v porovnání s GTD je, že jde o zvyky a chování, nikoli o systém nebo nástroje. Více se zaměřuje na skutečné provádění úkolů, zatímco GTD směřuje k vytvoření systému a doufá, že to povede k vyšší produktivitě.

Rutina je důležitá

ZTD strukturuje den do 3 nejdůležitějších úkolů a týden kolem několika velkých projektů, na rozdíl od takto nestrukturované povahy GTD. Díky tomu zjednodušení se můžete zaměřit na to podstatné a nesnažit se dělat prakticky všechno, jak to nabízí GTD.

ZTD se zaměřuje na dosažení cílů (shora dolů), zatímco GTD je přístup zdola nahoru, kdy se prakticky dělá cokoli. Tím se člověk často může uvrtat v něčem, co na dosažení cíle možná není až tak potřebné. Ale bude to mít zatříděné a poznačené v některé ze škatulek...

Neméně důležitým prvkem je rutina, jakkoliv nehezky to zní. Jde totiž o úkol, který si opakovaným prováděním zautomatizujete a on pak vyžaduje méně kontroly. A navíc ho vykonáte mnohem rychleji.

Pracujete z domu? Na několik typů, jak si vylepšit domácí kancelář, se můžete podívat do GALERIE:

Zdroj: teamgantt.com

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu