Podle vědců je vznik inteligentního života ve vesmíru málo pravděpodobný. A to platí i pro Zemi

Unsplash.com Zdroj: Unsplash.com

Statistici z Oxfordské univerzity tvrdí, že vývoj inteligentního života je mimořádně vzácný a na jiných planetách patrně nemá šanci se zopakovat.

Studie Oxfordské univerzity zkoumá vývoj života na Zemi a pravděpodobnost, že se stejná věc stane i někde jinde. Závěr není moc optimistický - s ohledem na to, jak unikátní je vývoj inteligentního života na Zemi, jsou šance na zopakování hodně malé.

Život je jen náhoda

Trvalo přibližně 4,5 miliardy let, než se na Zemi rozvinula řada evolučních přechodů, které vedly k inteligentnímu životu. A za další miliardu let bude Země kvůli rostoucí zářivosti Slunce neobyvatelná pro složitý život," uvádí vědci ve studii s názvem Načasování evolučních přechodů naznačuje, že život je unikátní.

Evoluce od velkého třesku až po současnost zahrnuje řadu takzvaných evolučních přechodů, kterým pomohla i náhoda. To, že vůbec existujeme, je vlastně krajně nepravděpodobná věc. Pokud by se život vyvíjel stejným způsobem také jinde ve vesmíru, trvalo by to pravděpodobně déle, než je vůbec předpokládaná životnost Země.

Využili jsme předpoklad, že to, co se stalo na Zemi, je typické pro to, co se stane na jiných planetách - ne přesné časy, ale že existují určité složité kroky, kterými musí život projít, aby vznikly inteligentní bytosti," vysvětluje pro MailOnline Anders Sandberg, jeden z autorů studie.

Kdo zopakuje evoluci?

Teorie Oxfordské univerzity vychází z toho, že k některým hlavním evolučním změnám došlo jenom jednou, co znamená, že jsou mimořádně vzácné. A z dalších výpočtů vychází pravděpodobnost, že jsme v Mléčné dráze, tedy naší domovské galaxii sami, v rozmezí 53 % až 99,6 %.

Matematické modely studie potvrzují, že procesy, které vedly ke vzniku života na Zemi jsou málo pravděpodobné. Ale je to rovněž i dobré znamení, protože pokud se taková vzácná věc mohla povést jednou, na jiném místě k ní mohlo dojít také. Už jen zůstává doufat, že se odehrála v přibližně stejné časové rovině, v jaké žijeme teď, a na planetě, která není příliš daleko.

Zdroje: liebertpub.com, dailymail.co.uk