
Dodržování rychlostních limitů je věčným tématem, které hýbe silnicemi nejen v Česku. Zatímco technologie měření se neustále zdokonalují, někteří řidiči stále hledají způsoby, jak systémům uniknout. Hra na kočku a na myš se ale stává čím dál obtížnější a dražší pro ty, kteří pravidla porušují. Podívejme se, jaké jsou nejčastější finty, proč už přestávají fungovat a jaké změny nás čekají.
Oblíbené triky řidičů a proč už nefungují
Úsekové měření rychlosti je pro mnohé řidiče strašákem. Vynalézavost některých z nich proto nezná mezí. Mezi nejznámější triky patří prudké zpomalení těsně před koncem měřeného úseku nebo dokonce krátké zastavení na krajnici. Cílem je snížit si průměrnou rychlost a do cílové brány vjet „čistý“. Další oblíbenou metodou je sjet z měřeného úseku na odpočívadlo, benzinovou pumpu nebo vedlejší silnici a za kontrolním bodem se zase vrátit.
Policie a správci měřicích systémů jsou si však těchto praktik dobře vědomi a aktivně na ně reagují. Měřené úseky jsou často záměrně prodlouženy až za nejbližší sjezdy, takže objetí kamery jednoduše není možné. Zastavení na místě, kde je to zakázáno, navíc může řidiči vynést pokutu za úplně jiný přestupek, než původně hrozil. Finta se tak může nepříjemně prodražit.
Když vás chytí: Co hrozí za rychlou jízdu?
Sankce za překročení rychlosti jsou v Česku odstupňovány podle závažnosti. Pokud v obci pojedete rychleji o méně než 20 km/h (mimo obec o méně než 30 km/h), můžete na místě dostat pokutu do 1 000 Kč a dva body. Ve správním řízení se však částka může vyšplhat až na 2 500 Kč.
S rostoucí rychlostí ale přituhuje. U nejvážnějších prohřešků, tedy překročení limitu o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h mimo ni, už nelze přestupek řešit na místě. Vždy následuje správní řízení, kde hrozí nejen vysoká pokuta, ale také pět bodů a zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok.
Mýtus o německých dálnicích bez limitů padá
Německo bylo dlouho vnímáno jako ráj pro milovníky rychlé jízdy. Tento obraz však bledne. Dálnice bez rychlostního omezení už tvoří jen část německé sítě, na zhruba 30 % dálnic platí pevně dané limity. Pravidla se navíc zpřísňují v závislosti na hustotě provozu nebo počasí.
I tam, kde žádný limit není, platí doporučená rychlost 130 km/h. Překročení této hranice sice není nelegální, ale v případě nehody se může citelně prodražit. Pojišťovny totiž často krátí pojistné plnění, pokud se prokáže, že řidič jel výrazně rychleji. Navíc se již plánují další změny a od května 2025 začnou na některých úsecích platit nové maximální limity.
Zdá se tedy, že doba snadného obcházení pravidel končí. Moderní technologie, chytřejší nastavení měřených úseků a přísnější postihy jasně ukazují, že snaha ušetřit pár minut za cenu rizika se zkrátka nevyplácí. Tento trend navíc potvrzují i pravidelné celoevropské akce jako Speed Marathon, které se zaměřují na intenzivní kontroly rychlosti.
Zdroj:Autožive.cz, Policie ČR, Autožive.cz, AutoRevue.cz