Close search

Píšete si deník? Podle psychologů děláte dobře

pixabay Zdroj: pixabay

Bez deníku si leckdo nedokáže život představit, jiný si zase na deník nezvykl i když ho dostává každý rok k Vánocům. Proč vlastně mají lidé potřebu zapisovat si věci do deníčku, když to nejsou nutně poznámky, na které nechtějí zapomenout. A co na deníky říká psychoterapie?

Výhody deníku

Píšete si deník? Děláte dobře, tvrdí psychologové. Kdo si své pocity zapisuje do deníku, dává tak prostor pro ventilaci a třídění myšlenek. Hlavně v období dospívání je deník velkým pomocníkem. Slouží ke zmírnění pocitů zmatku, osamělosti, někdy i bezmoci. Někdo využívá deník jako přirozený prostředek ke zdokumentování bouřlivého období života.

Deník v psychoterapii

Možná jste ale nevěděli, že psaní deníku má v psychoterapii zejména té české, dlouholetou tradici. Některé psychoterapeutické směry a školy učí své studenty s deníkem systematicky pracovat.

Pacient se s deníkem setkává zejména na psychiatrickém oddělení, ve stacionáři či v komunitním zařízení. Ovšem leckterý psycholog nabízí práci s deníkem i v ambulantním psychologickém poradenství.

Cíl této metody

Cílem je pomoci člověku ventilovat přetlak a učit se lépe pracovat se svými emocemi, dělat si v sobě pravidelnou inventuru, což zintenzivňuje terapeutickou práci. Deník může být také kreativním nástrojem pro vlastní projev. Kromě samotných sdělení někdy obsahuje básničky, fotky, obrázky a stává se z něho takové malé umělecké dílo.

Psycholog a psychoterapeut s nabídkou psaní uspěje spíše u lidí, kteří už si někdy deník v minulosti psali. Někdy to ale rád vyzkouší i člověk, pro kterého je to novinka.

„Psací terapie“

V USA v psychologii a v psychoterapii deník takovou tradici nemá. Populární tam je ale jeho obdoba, tzv. writing therapy – léčba psaním, což je hodně podobné. Klient má z úkol denně popsat jednu až dvě strany vlastním textem a je jedno, čeho se to týká.

Terapeut klientovy texty nečte, léčivé je na tom to, že se pacient vypíše. Deník je také dobrým kanálem mezi pacientem a psychoterapeutem. To, co se člověk ostýchá říct, napíše do deníku a nemusí pociťovat obavy z mluveného projevu.

Proto, jestli jste zvyklí psát si veškeré zážitky, starosti a radosti do deníčku, nepřestávejte s tím. Pomůže vám to s vyrovnaností emocí a budete se cítit lépe.

 

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu