NASA míří na Psyche: Podivná planetka by z každého člověka na Zemi mohla udělat miliardáře

Maxar/ASU/P. Rubin/NASA/JPL-Caltech Zdroj: Maxar/ASU/P. Rubin/NASA/JPL-Caltech

Odhaduje se, že zásoby kovů na planetce Psyche mají hodnotu 700 trilionů dolarů, co je tak velké číslo, že s ním má problém většina kalkulaček.

Byla objevena 17. března 1852 italským astronomem Annibalem de Gasparisem a jméno dostala po okřídlené řecké nymfě Psyché, která představuje duši. Jde o lehký kontrast s tím, že planetka o průměru 225 kilometrů je podle všechno tvořena jen železem, niklem a trochou zlata.

Biliony pro každého

Když necháme duši stranou, odhadovaná hodnota planetky Psyche se šplhá do výšky 700 trilionů dolarů, co je zhruba 16,1 triliardy korun. Trilion je číslo, které má za jedničkou 18 nul, triliarda jich má 21.

Momentálně na Zemi žije přibližně 7,8 miliardy lidí, takže po přerozdělení by na jednoho člověka připadalo 90 miliard dolarů, tedy asi 2 biliony korun. Pro představu by vám na účtu přistálo o dvě miliardy dolarů (46 miliard korun) víc, než má v současnosti hodnotu majetek Elona Muska.

Psyche se pravděpodobně skládá hlavně ze železa a niklu, malý podíl na ní má i zlato. Pokud by se její bohatství ve výši 700 trilionů dolarů opravdu dostalo na Zemi, zničilo by to globální ekonomiku tak, že by vesmír už pro nikoho nebyl podstatný.

Trosky planety?

Místo přepočítávání toho, o kolik určitě nezbohatneme, se v NASA dívají na jiné možnosti, které Psyche nabízí. Většinu objektů v pásu hlavních asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, kde se planetka nachází, tvoří kamení. Složení Psyche se ale podobá zemskému jádru. Vědci proto předpokládají, že může být odkrytým jádrem starověké planety, jejíž skalnaté vnější vrstvy byly dávno odstraněny nárazy jiných těles.

Mise v hodnotě 850 milionů dolarů by měla na Psyche odstartovat v srpnu 2022 s pomocí nosné rakety Falcon Heavy od SpaceX, v květnu 2023 provede gravitační průlet kolem Marsu a na oběžnou dráhu planetky dorazí až v roce 2026.

Zdroje: bigthink.com, space.com