Close search

Jak korona krize ovlivnila život v České republice

Unsplash.com Zdroj: Unsplash.com

Když začínal rok 2020, všichni jsme si říkali klasické klišé “nový rok, čas na nové začátky”. Poté se najednou objevil koronavirus a život všech se obrátil o 180°. Najednou již člověk nemohl jít do obchodního centra, na dobrou večeři do restaurace nebo se podívat na nový film v kině. Lidé začali přemýšlet úplně jinak. Což mělo bohužel za následek, že se spousta odvětví zničehonic úplně zastavila.

Ze dne na den se nám změnil život. Lidé začali panikařit, a tak se ekonomika na pár dní zpomalila. Rouška se stala nedílnou součástí našeho života, což dokázal využít módní průmysl a nyní na e-shopech nalezneme nejrůznější designové kousky. Spousta restaurací začala svá jídla rozvážet, a proto začaly profitovat donáškové služby. Uzavřely se školy a spousta z nás najednou musela pracovat z domova, aby se mohla starat o své děti. Vše se omezilo na prosté “do práce a domů”, člověk ze strachu skoro přerušil sociální kontakt se světem.

Co se vlastně stalo

Strach z nákazy, nařízené hodiny pro nakupování a hlavně zavřené obchody změnily chování českých občanů. Proto velký boom zaznamenaly e-shopy (kosik.cz, rohlik.cz) zaměřené na potraviny, které dokonce musely zavést určitá omezení, aby se dostalo na všechny (např. váhové omezení nákupu).

Strmý nárůst měly samozřejmě i aplikace orientované na rozvoz jídla. Ze dne na den se totiž restaurační zařízení museli vypořádat s uzavřením provozoven a povolením pouze výdejních okének. Podniky, které se tedy rozhodly investovat čas na vybudování e-shopu, měly tedy vyhráno.

S uzavřením restaurací se zavřely i bary, diskotéky a kasina. Ve zcela jiné situaci se však ocitla online casina, která od roku 2017 mají možnost získat licenci i v České republice, a tak jako jediná z tohoto odvětví nepřišla o svůj zisk. Naopak celosvětové přerušení většiny sportovních událostí mělo za následek výrazné snížení zisků sázkových kanceláří.

Kulturní život se však pro letošní rok úplně zastavil. Zákaz koncertů, různých trhů a festivalů či jiných mimopracovních aktivit se bohužel rozvolnění opatření nedočkali ani přes léto, kdy lidé začali trochu cestovat. Mnozí z nás samozřejmě měli strach z nákazy, a proto se pro letošní rok rozhodli na dovolenou nejezdit. To se bohužel podepsalo na řadě cestovních kanceláří, které k dnešním dnům museli přerušit svou činnost.

Česko jako e-shopová velmoc

Dle informací z webu ceska-ecommerce.cz máme v České republice na počet obyvatel nejvyšší počet e-shopů v Evropě. Jak již bylo v tomto článku zmíněno, velký boom zažily projekty, které se zaměřily na prodej potravin. Tvoří 8% podíl na zisku z e-commerce v ČR. Nejvíce však na internetu zatím nakupujeme oblečení, nejen z důvodu pohodlí, ale i většího výběru než na kamenných pobočkách. Pokud patříte mezi milovníky čísel, na výše zmíněné stránce najdete mnoho dalších statistik. Věděli jste například, že 36 % nakupujících preferuje online platby kartou nebo že ze 33 % si zvolíme raději dopravu přes Zásilkovnu než přes Českou poštu?

Nelze popřít, že pro naprostou většinu z nás má probíhající ,,korona krize” negativní dopad ve všech aspektech. Mnozí z nás nemohou žít svůj běžný život tak, jak byli ještě do začátku roku 2020 zvyklí. Stále však existují i odvětví, která na současnou krizi nedoplatila, ba dokonce zaznamenala výraznější nárůst objednávek a s tím i spojený profit.

Věřme, že v následujících týdnech se bude situace zlepšovat a budeme si užívat života jako před ,,korona krizí”.

Nejčtenější články