Close search

Chystáte se odejít z práce? Pak musíte vědět, jak správně podat výpověď

Pixabay Zdroj: Pixabay

Odchod z aktuální práce nemusí být jednoduchý. Skutečnost, že musíte vedení oznámit o svých zaječích úmyslech, vám může přinášet zbytečný stres. Pokud vám ale stávající zaměstnání nevyhovuje a vy nevidíte jiného východiska, musíte se připravit na celkem standardní a někdy zdlouhavý postup při podávání výpovědi, který ale skutečně musíte dodržet, abyste se vyhnuli zbytečným problémům.

Konverzace s vedením ohledně odchodu ze zaměstnání nemusí být příjemná, vy máte ale rozhodně právo na to si vybrat, pro jakou firmu budete pracovat. Koneckonců člověk stráví skoro třetinu svého života v práci, proto by se vám ve společnosti, do které vkládáte své síly a energii mělo líbit a vaše činnost by vás měla naplňovat. Když jste se ale rozhodli, že ze zaměstnání odejdete, váš nadřízený nemá právo výpověď nepřijmout, takže jakékoliv vyhrožování, že vás nikam nepustí, je zcela zbytečné. Zaměstnanec ale musí splnit určité zásady při podávání výpovědi, aby jeho oznámení o ukončení spolupráce s firmou bylo platné.

Vždy písemně

Ústní výpověď neplatí. To je jednoduché a základní pravidlo, na které musí pamatovat jakýkoliv zaměstnanec, který se chystá odejít ze své stávající firmy. Vždy je potřeba podat vedení výpověď v písemné formě a nejlépe ve dvou exemplářích, kdy si obě listiny necháte od zaměstnavatele podepsat a jednu si necháte pro své potřeby. Pokud se náhodou dostanete do natolik nepříjemné situace, kdy váš nadřízený bude odmítat výpověď podepsat a bude se vám třeba i vyhýbat, odešlete výpověď v písemné formě poštou na adresu společnosti a použijte dopis s dodejkou. Tu totiž při obdržení dopisu musí někdo ze společnosti podepsat a vy tak budete mít důkaz alespoň o tom, že vaše výpověď do firmy dorazila. Vždy se ale snažte se zaměstnavatelem najít společnou řeč a váš odchod vyřešit civilizovaně. Jakékoliv zbytečné problémy a tahanice rozhodně nepotřebujete a i když to může být náročné, zkuste si s nadřízeným promluvit a vše si otevřeně a slušně vysvětlit.

Výpovědní lhůta

Jakmile váš zaměstnavatel obdrží výpověď, neznamená to, že ihned další den můžete nastoupit do nové práce. Podle občanského zákoníku existuje totiž dvouměsíční výpovědní doba, během které byste měli i nadále vykonávat svoji stávající práci a podle potřeby zaměstnavatele například i zaučit člověka, který nastoupí na vše místo. Někdy se ale může stát, že budete potřebovat zaměstnání opustit dříve, jelikož na vás čekají v nové práci. Zkuste v takovém případě podat výpověď dohodou, kdy se s vedením domluvíte na kratší lhůtě. Zaměstnavatel ale s touto variantou musí souhlasit. Pokud se rozhodne, že budete muset zůstat celé dva měsíce, v takovém případě bohužel nebudete mít na vybranou a skutečně budete muset vykonávat svoji stávající práci po celou tuto dobu.

Kdy dát výpověď

Je také důležité dobře si rozmyslet, kdy svému zaměstnavateli předložíte oznámení o odchodu v písemné formě. Výpovědní doba se totiž nepočítá ode dne, kdy vám nadřízený papír podepsal, ale od začátku nového měsíce. To znamená, že pokud šéfovi předložíte výpověď 20. listopadu, výpovědní doba se začne počítat až od 1. prosince.

Oznámení o odchodu ze zaměstnání není nikdy jednoduché a je možné, že vás na této cestě budou provázet komplikace v podobě neochoty nadřízeného nebo dokonce i kolegů. Vždy je ale dobré pokusit se s nadřízeným komunikovat slušně a věcně a domluvit se na vyhovujících podmínkách pro obě strany.

PODÍVEJTE SE V NAŠÍ GALERII, JAK SPRÁVNĚ PODAT VÝPOVĚĎ V PRÁCI:

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu