Close search

Star Wars: Vzestup Skywalkera jsou nejméně úspěšným dílem nové trilogie. Na předchozí filmy ztrácí miliardy

Walt Disney Studios Motion Picture Zdroj: Walt Disney Studios Motion Picture

Star Wars: Vzestup Skywalkera byl nejen obtížně přijímaný kousek do skládačky z dávné a vzdálené galaxie, ale, jak se s odstupem času ukazuje, nepotěšil ani účetní ve studiu Walta Disneyho. Místo epického zakončení nové, v pořadí třetí trilogie na motivy příběhů George Lucasa, následoval sešup kvalitativní i finanční.

Když v prosinci 2012 studio Walt Disney koupilo od George Lucase jeho životní dílo, společnost Lucasfilm za 4 miliardy dolarů (podle tehdejšího kurzu 78 miliard korun), předpokládalo se, že sice dojde k dojení značky Star Wars, ale s péčí řádného hospodáře.

Tak, jako tomu bylo, když studio za stejnou sumu zakoupilo Marvel Studios a postupně z komiksových projektů pod touto značkou udělalo obrovský byznys produkující ročně několik filmů s miliardovými tržbami.

Pád z oblaků

A původně to tak vypadalo. Před pěti lety režisér J.J. Abrams natočil první kapitolu v pořadí třetí trilogie z dávné a vzdálené galaxie, Star Wars: Síla se probouzí, a byť si s příběhem nikdo hlavu moc nelámal, šlo o velkolepý blockbuster, který zaznamenal globální tržby ve výši dvou miliard dolarů (51 miliard korun), přičemž byl ustanoven nový rekord v Severní Americe a Kanadě s 936,7 miliony (23 miliard korun). Úspěchu odpovídal i čistý zisk 780,11 milionů dolarů (19,2 miliardy korun).

Studio bylo při chuti a naplánovalo kromě pokračování trilogie také řadu spin-offů, tedy snímků se samostatnými příběhy různých postav. Došlo na Rogue One: Star Wars Story (2016) o kradení plánů Hvězdy smrti, nebo Solo: Star Wars Story (2018), kde je hlavní hrdina jasný už podle názvu. Jenže zatímco první zmiňovaný vydělal v čistém 319,6 milionu dolarů (7,7 miliardy korun), ten druhý ukázal vedle produkčních problémů také přesycení trhu a z toho vyplývající ztrátu 77 milionů dolarů (1,67 miliardy korun).

První velká trhlina v plánu na vytěžení slavné značky byla na světě. Plány na samostatné filmy jsou smeteny ze stolu a všechny zraky se upírají na hlavní sérii.

Úpadek Jediů

Také druhý díl nové trilogie, Star Wars: Poslední z Jediů (2018) ukázal, že diváci vnímají tyto příběhy jako události a pokud jich přijde spousta rychle za sebou, atraktivita se vytrácí. Tržby ve výši 1,33 miliard dolarů (28,9 miliard korun) se přetavily do sice velice slušného zisku 417,5 milionů dolarů (9 miliard korun), ale v porovnání s předchozím dílem se šlo dolů téměř o polovinu.

Napravit to mělo loňské vyvrcholení trilogie Star Wars: Vzestup Skywalkera. U kormidla stál znova J.J. Abrams, který dostal na hraní nejvyšší částku své kariéry, 275 milionů dolarů (6,3 miliardy korun) a celkové globální náklady i s reklamou překročily dvojnásobek této sumy.

Jenže kouzlo bylo pryč. Specializovaný portál Deadline.com včera uveřejnil profesionální odhady, podle kterých z tržeb ve výši 1,074 miliardy dolarů (24,6 miliard korun) vyšel studiu zisk „jenom“ 300 milionů dolarů (6,88 miliardy korun). A to výsledky výrazně nahoru tahaly televizní příjmy.

Nejhůř přijímaný díl nové trilogie, co se ostatně projevilo i na tržbách, dostal studio do nelehké situace. Na jedné straně má seriálový hit Mandalorian na své online platformě Disney+, na straně druhé je ostuda, neumí vysoustružit filmy pro kina. Ve hře je hned několik trilogií, které střídavě mají vzniknout, pak zase ne. Jednu měli připravit i tvůrci hitu Hra o trůny David Benioff a D. B. Weiss, samostatný film z univerza Star Wars si prý může jako odměnu za úspěch marvelovských filmů udělat i jejich kreativní producent Kevin Feige…

Studio Walt Disney zkrátka půjčuje klíčky od Millenium Falcona tomu, kdo je zrovna v kurzu a patrně nad tím až tak moc neuvažuje. Divácké peněženky ukázali, že aktuálním směrem cesta nevede. Jak to bude s další plánovanou trilogií, která má v kinech startovat již za dva roky, je zatím v pořádně vzdálených hvězdách.

Na fotky z natáčení filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera se můžete podívat do GALERIE:

Zdroj: deadline.com 

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu