Close search

Prokletý sporťák Jamese Deana: Původního majitele zabil a každému dalšímu přinesl zkázu. Nakonec záhadně zmizel

Warner Bros. Zdroj: Warner Bros.

Hollywoodští herci a závodní auta, to šlo vždycky dohromady! Velkým milovníkem rychlých kol byl i fešný James Dean, tato vášeň ale znamenala jeho zhoubu. A ještě několika dalších. Deanův stříbrný sporťák přezdívaný Malý bastard je totiž podle legendy prokletý.

James a Bastard

Byla polovina 50. let a čtyřiadvacetiletý mladík jménem James Dean nemohl být spokojenější. Po fanoušky Hollywoodu byl díky roli ve filmu Na východ od ráje hrdinou i idolem. Právě skončil práci na dalších dvou filmech, které měly upevnit jeho postavení mezi hereckou smetánkou, Obrovi a Rebelovi bez příčiny. A navíc už se nemusel obávat sednout za volant na automobilových závodech; Dean patřil k těm slavným, kteří zbožňovali rychlá kola. Američtí filmoví producenti si ale byli vědomi nebezpečnosti tohoto koníčku, a tak své hvězdy smluvně nutili nejezdit během natáčení. Mimo ně si ale slavní mohli dělat, co chtěli.

Dean hodlal volna využít a objednal si na tehdejší dobu velmi pokrokový závoďák Lotus Mk10. Protože by mu ho ale výrobce nestihl dodat do závodu na okruhu Salinas v Kalifornii, na němž se pohledný James chystal zvítězit, musel herec sáhnout po jiném voze. Vybral si stříbrné Porsche 550 Spyder. Nechal na něj nalepit číslo 130 a pojmenoval ho Malý bastard. Jak moc trefná tato přezdívka bude, to tehdy netušil asi nikdo.

Smrt na silnici

Dean si měl auto na místo závodu nechat dopravit samostatně, ale zkuste mladého a nespoutaného milovníka řízení udržet od volantu takového jedinečného vozu! Herec si chtěl svou novou „hračku“ vyzkoušet, a tak se spolu s mechanikem Rolfem Wütherichem vypravili do Kalifornie Malým bastardem. A u malého městečka Cholame se to stalo; řidič Fordu Tudor si nevšiml rychle svištícího šedého a nízkého sportovního auta a stroje se srazily. Střet vyhodil Wüthericha ven, což mu zachránilo život, řidič ale zůstal na sedadle a to štěstí neměl. Po havárii Dean ještě chvíli žil, zemřel ale už při převozu do nemocnice.

Tragická zpráva zasáhla svět filmových fanoušků a zmobilizovala sběratele cenností George Barrise. Ten se o zbytky Deanova poršáka okamžitě zajímal. Když se pojišťovna vyrovnala s Deanovým truchlícím otcem, nabouraný vůz Barrisovi prodala. Nový majitel měl v plánu auto částečně prodat na součástky a zbytek vystavovat jako muzejní exponát.

Chraň tě ruka páně

V následujících letech se kolem nových majitelů dílů z Malého bastarda událo tolik podivných nehod, že z toho vzešla legenda o prokletém autě. Troy McHenry, lékař, si koupil motor z Malého bastarda a smrtelná nehoda ho potkala hned při první jízdě. Jiný doktor, jistý William Eschrid, si do svého závodního speciálu pořídil převodovku z Deanova Spydera. Při závodech se převrátil a utrpěl vážná zranění. Dvě kola si koupil další závodník a na trati mu obě naráz praskla, vyvázl s lehkými pohmožděninami.

Barris tedy to, co mu zbylo, raději půjčil kalifornské dálniční hlídce, která pozůstatky vozu umístila do skladiště vraků. To ze záhadných důvodů vyhořelo a vše uvnitř s ním – tedy kromě Malého bastarda, který byl během požáru poničen jen částečně. Auto pak bylo ještě několikrát vystavováno v rámci nejrůznějších retro expozicí. Při jednom převozu spadlo z korby a zabilo jejího řidiče George Barhuisa. A jen tak mimochodem, Wütherich, který tehdy byl u smrti Jamese Deana, také nedopadl nejlépe. Dvakrát se pokusil o sebevraždu, svou čtvrtou manželku ve spánku pobodal s úmyslem ji zabít a nakonec rovněž zahynul na silnici, když řídil pod vlivem omamných látek.

Nakonec se fantom na čtyřech kolech vyčerpal a rozhodl se odklidit se i s kletbou do automobilového záhrobí. Když se vracel z výstavy v Los Angeles k Barrisovi, vůz nepochopitelně zmizel ze zapečetěného boxu. Kolují zvěsti, že senzacechtivý Barris, který legendu o prokletém sporťáku celá ta léta sám přiživoval v médiích a knihách, sám nechal slavné vozítko vyšumět. Milovníci záhad to ale mohou vnímat jako stylový konec jednoho skutečně pekelného Porsche.

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu