Close search

Od válečných pilotů až po Johna Lennona aneb Jaká je historie psaní vzkazů na oblohu?

Wikimedia Commons/Jack Mitchell, CC BY-SA/Pixabay.com Zdroj: Wikimedia Commons/Jack Mitchell, CC BY-SA/Pixabay.com

Zábavu válečných pilotů rychle převzala reklamní mašinerie a 28. listopadu 1922 se na obloze objevil nápis, který donutil desetitisíce lidí zvednout telefon a zahltit ústřednu jistého hotelu.

Původ psaní na oblohu se váže k první světové válce, kdy se piloti RAF v průběhu cvičení bavili vytvářením různých obrazů z výfukových plynů.

Z války do reklamy

Pokud jde o psaní, prvenství patří akrobatickému letci Artu Smithovi, který v roce 1915 v San Francisku ukončil předvádění svých vzdušných kousků tím, že zapálil světlice připevněné na letadlo a do padajícího soumraku vykreslil nápis Good Night (Dobrou noc).

Ohromující disciplíny, která přitahovala pozornost lidí nejen díky neuvěřitelným manévrům pilotů, se rychle chopil reklamní průmysl. Když totiž na obloze vzniká nápis, přitáhne pozornost spolehlivěji a déle, než běžný billboard, kterému člověk věnuje maximálně několik vteřin. První zaznamenané marketingové psaní na oblohu se uskutečnilo 28. listopadu 1922, kdy kapitán Cyril Turner z Royal Air Force napsal na oblohu nad newyorským Time's Square nápis Hello USA Call Vanderbilt 7200 (Ahoj USA Zavolej Vanderbilt 7200).

Šlo o reklamu pro American Tobacco Company, jejíž prezident George Hill bydlel v hotelu Vanderbilt a 7200 bylo číslo do jeho pokoje. Reakce veřejnosti byla ohromující, jen v průběhu následujících tří hodin atakovalo osm operátorů v telefonní ústředně hotelu přes 47 000 volajících. Tabáková společnost poté nasadila po Spojených státech amerických kampaň, v níž se na obloze objevovala písmena L S M F T, co je zkratka sloganu Lucky Strike Means Fine Tobacco (Lucky Strike jsou znamením kvalitního tabáku).

Vzkaz pro Johna Lennona

Úspěchu reklamy na cigarety Lucky Strike si všimla Pepsi-Cola Corporation, která rychle převzala tento způsob propagace a rozšířila ho do celého světa. Jen v roce 1940 napsalo čtrnáct letadel společnosti na oblohu 2225 nápisů v celkem 48 státech - v Mexiku, Kanadě, Jižní Americe a dokonce i na Kubě. Poté se psaní na oblohu z pozice horké novinky pomalu přesunulo tam, kde začínalo, tedy mezi pouťové atrakce. Nástup televize, která první reklamu odvysílala již v roce 1941, totiž výrazně změnil formu propagace.

To ale neznamená, že by se psaní na oblohu úplně vytratilo. Třeba na podzim 1980 si Yoko Ono na oslavu 40. narozenin Johna Lennona a 5. narozenin jejich syna Seana najala pilota, aby na oblohu nad Manhattanem napsal celkem devětkrát Happy Birthday John + Sean Love Yoko (Všechno nejlepší Johne + Seane S láskou Yoko).

Psaní na oblohu má podle Library of Congress obvykle v režii jedno letadlo, které může vytvořit až šest znaků. Pro delší zprávy, které mohou mít i 30 znaků, je zapotřebí pět až sedm letadel, aby byla viditelná celá zpráva najednou. Jedno písmeno může být klidně velké i kilometr a jeho vytvoření zabere přibližně 60-90 vteřin. Za dobrého počasí lze nápis vidět až do vzdálenosti 50 kilometrů a na obloze vydrží přibližně 20 minut. Psaní obvykle probíhá ve výšce od dvou do pěti kilometrů.

Zdroje: awb.com, loc.gov

Nejčtenější články