Close search

Největší letadlo všech dob: Smrková husa excentrického megalomana Howarda Hugse se vznesla jenom jednou

Wikimedia Commons/San Diego Air & Space Museum, Public domain Zdroj: Wikimedia Commons/San Diego Air & Space Museum, Public domain

Smrková husa měla odvézt 750 vojáků nebo tank Sherman, ale nakonec se nasazení v boji nedočkala. Její první a poslední let se uskutečnil 2. listopadu 1947.

Howard Hughes nikdy neuvažoval v malém měřítku, ať už šlo o podnikání, partnerky, domy, natáčení filmů nebo konstrukci letadel.

Pán oblohy

Excentrický Howard Hughes, kterého zničily obavy z nemocí a s tím spojené zhoršení duševního zdraví, v lepších časech vytvořil třeba dobový rekord s největší dosaženou letovou rychlostí – 566 kilometrů v hodině. K jeho dalším kouskům patřilo také to, že v roce 1938 se čtyřmi společníky obletěl Zemi za 91 hodin.

Z toho je patrné, že ve vzduchu se cítil dobře a svobodně, ostatně, od té doby, co v roce 1932 založil leteckou společnost Hughes Aircraft Company, všechna letadla nejen navrhoval, ale také testoval osobně. I jeho válečný snímek Pekelní andělé (1930) proslul dodnes fascinujícími leteckými scénami s desítkami pilotů.

A když máte za sebou pokoření rychlosti, nejvíc letadel v záběru a Zemi jste obletěli, zůstává už patrně jenom jedna meta – největší letadlo.

Husa konečně ve vzduchu

Masivní dřevěné letadlo H-4 Hercules bylo postavené z laminované břízy a smrku, odtud pochází přezdívka Smrková husa (orig. Spruce Goose). Původně šlo o zadání americké armády, která v průběhu druhé světové války potřebovala letoun, jenž by dokázal na velkou vzdálenost převézt 750 plně vyzbrojených mužů nebo slavný tank Sherman.

Byť to v Hughes Aircraft Company nestihli do konce války a letoun proto přestal být pro armádu prioritou, Hughes ho stejně dokončil. H-4 Hercules měl rozpětí křídel 97,54 metrů, délku 66,65 metrů a osm obřích vrtulových motorů. Vyšel na v té době neuvěřitelných 23 milionů dolarů, v čeho Hughes vložil 18 vlastních.

Když ho excentrický miliardář vzal na první projížďku, 2. listopadu 1947 se v kalifornském Long Beach shromáždily tisíce diváků. První a jediný let trval pouhých 26 sekund a za tu dobu H-4 Hercules urazil rychlostí 217 kilometrů v hodině přibližně jeden a půl kilometru ve výšce 21 metrů. Na palubě bylo 32 lidí, včetně samotného Hughese, techniků a novinářů. Smrková husa se už nikdy do vzduchu nevrátila, pravděpodobně by její dřevěná konstrukce neunesla armádou požadovanou váhu nákladu. Ale i ten krátký pokus stačil na to, aby se na dlouhou dobu stala největším letadlem světa a v mnoha ohledech je ohromující dodnes.

Zdroje: cnn.com, history.com

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu