Close search

Kmotr: Jak se Marlon Brando proměnil v dona Corleoneho

Paramount Pictures Zdroj: Paramount Pictures

Kmotr je jeden z nejlepších filmů 20. století a zpětně je až neuvěřitelné pochopit, jak náročné bylo dát dohromady obsazení, kterému studio Paramount nevěřilo, a jak složité bylo natočit tak velkolepou a soudržnou fresku.

Dnes se to s oblibou cituje jako slavná poslední slova, kdysi to bylo rezolutní prohlášení, které mohlo mnohé změnit

Jako prezident Paramount Pictures vám nyní musím říct, že za žádných okolností se Marlon Brando neobjeví ve filmu Kmotr. A jako prezident už nechci ztrácet čas společnosti ani nejmenší diskusí o tomto tématu,“ řekl před padesáti lety Stanley Jaffe. Naštěstí se mýlil.

Hledání rodiny Corleone

Bez jmen jako Marlon Brando, Al Pacino nebo Robert Duvall bychom dnes měli úplně jiný film a patrně o několik tříd horší. Šéf studia nechtěl do Kmotra (1972) obsadit Branda, výhrady byly i k tehdy neznámému Pacinovi a dalo by se zastavit patrně u každé větší role.

Soustředmě se ale na Branda, kterému bylo sedmačtyřicet let a měl si zahrát roli o patnáct let staršího patriarchy, který je hlavou mafiánské rodiny a vedle byznysu má i nějaké rodinné potíže.

Režisér Francis Ford Coppola nabídl roli Brandovi a až pak se o tom zmínil i na setkání s šéfy studia. Prý to vyvolalo bouři nevole a křiku. To se stalo v pátek. V pondělí ráno volá Brando režisérovi, že se mu role líbí a vzal by ji. Coppola to znovu zkusí u studia, ale setká se s další negativní reakcí. Dojde i na v úvodu zmiňované ultimátum.

Jenže Jaffe už má ředitelování dost a krátce na to odstupuje z pozice hlavy studia, aby získal víc času na skutečné produkování filmů. Měl také problém s tím, že si členové Ligy italo-amerických občanských práv vymohli zákaz používání slov jako mafie nebo cosa nostra ve snímku.

Brando s podmínkou

Ještě než se v pondělí skončí další výbušná schůzka, režisér Coppola požádá zúčastněné, jestli by jim mohl alespoň v pěti minutách vysvětlit, proč si vybral Branda. „Řekl jsem jim, jak aura záhadnosti obklopující Branda vyvolá v hercích ten správný druh respektu, který potřebujeme pro postavu dona Corleoneho.

Slova padla na úrodní půdu, herec dostal zelenou, ale s několika podmínkami. Brando neobdrží žádné peníze dopředu, natočí nejdřív testovací záběry, a pokud se natáčení nějakým způsobem prodraží, Coppola rozdíl doplatí z vlastní kapsy.

Šlo především o to, že Brando neměl pověst člověka, se kterým se dobře spolupracuje a již dlouho nenatočil opravdu komerčně úspěšný film.

Stárnutí legendy

Coppola neřekl Brandovi o třech podmínkách ani slovo. Místo toho se s ním setkal a natočili zkušební video o tom, jak se vypořádá s rolí starého muže.

Herec si uhladil vlasy dozadu, černým krémem na boty přidělal oční stíny a vycpal si líce a nosní dírky papírovými kapesníky. Pak si zapálil cigaretu, rázoval po pokoji a mumlal si sám pro sebe.

Když tohle video Coppola ukázal na další schůzce ve studiu, měl vyhráno. A Brando se šance chopil s ohromnou vervou. Do postavy dona Corleoneho vkládal spoustu nápadů, třeba plašení vnuka se slupkou od pomeranče je jeho improvizací, děs malého kluka nebyl hraný. A to, že taková velkolepá postava dostává mrtvici s komickými umělými tesáky z pomeranče v puse, si prosadil také on. Chtěl umírat groteskně a absurdně.

Ale, samozřejmě, pořád to byl Brando, který chodí pozdě na plac a dokonce zmeškal úplně první natáčecí den.

Na proměny Marlona Branda v roli dona Corleoneho s můžete podívat do GALERIE:

Zdroje: bosshunting.com.au, scrapsfromtheloft.com

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu