Close search

Jaké jsou možné sazby spoluúčasti u havarijního pojištění?

Pixabay Zdroj: Pixabay

Uvažujete o sjednání havarijního pojištění pro svého plechového kamaráda? Povinné ručení už máte vybrané, ale co to havarijní? Je třeba si ho sjednat? A když ano, jak u něj nastavit spoluúčast, která je jedním ze základních parametrů? Čtěte dál!

Havarijní pojištění je dobrovolné

Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané povinné ručení. To ukládá zákon. S havarijním pojištěním je to ale jinak, jeho sjednání je dobrovolné. Ne každé vozidlo ho musí mít uzavřené. Kdy se vyplatí a kdy ne? To záleží na každém majiteli. U nových vozidel by mělo být samozřejmostí, vyplatí se ale často i u těch starších. Vztahuje se totiž na škody, které vzniknou na vašem vozidle. Může jít o škody způsobené v důsledku:

  • Havárie
  • Vandalismu
  • Odcizení
  • Živelné pohromy jako povodeň, krupobití, požár atd.
  • Neoprávněného užití vozidla
Na čem záleží při sjednání havarijka?

Když si sjednáváte havarijní pojištění, je důležité si správně nastavit rizika, proti kterým se chcete pojistit, a také výši spoluúčasti. Ne vždy je třeba si sjednat tzv. all risk variantu, která se vztahuje na všechna pojistná rizika, ale postačí si vybrat jen ta, která vám reálně hrozí. A spoluúčast?

Spoluúčast určí, kolik zaplatíte ze svého

Jak už název napovídá, spoluúčast znamená, že na plnění škody se spolupodílí dva subjekty, a to vy a pojišťovna. Spoluúčast udává hodnotu, kterou se na vzniklé škodě budete podílet vy sami, z vlastních prostředků a je jedním ze základních parametrů, na které je třeba myslet při sjednání havarijního pojištění. Čím je spoluúčast nižší, tím je vyšší pojistné a naopak. Udává se v procentuální sazbě s minimální hodnotou, nejčastěji se můžete setkat se spoluúčastí:

  • 5 %, min. 5 000 Kč (nebo také 5 % nebo 5 000 Kč)
  • 10 %, min. 10 000 Kč (10 % nebo 10 000 Kč)
  • 0 % - nulová spoluúčast, kdy by celou škodu měla hradit pojišťovna


Co to znamená v praxi?

Způsobíte nehodu, při které vznikne nejen škoda třetí straně, kterou vykryjete z povinného ručení, ale také škoda na vašem vozidle. Ta dosáhne výše 100 000 Kč. Pokud budete mít sjednanou nulovou spoluúčast, škodu uhradí pojišťovna. V případě spoluúčasti 5 % zaplatíte 5 000 Kč, u 10% spoluúčasti zaplatíte ze svého 10 000 Kč.

ALE POZOR! Pokud by škoda byla například 50 000 Kč a výše spoluúčasti by byla nastavena na 10 %, min. 10 000 Kč, zaplatíte ze svého právě tu minimální částku 10 000 Kč. Platí totiž vždy vyšší z částek.

Náš tip na závěr: Spoluúčast u havarijního pojištění si sjednávejte s rozmyslem. Když bude spoluúčast vyšší, sice budete platit nižší pojistné, jenže když dojde na škodu, musíte sáhnout hlouběji do kapsy. A to se ne vždy vyplatí. Při rozhodování, jak vysokou spoluúčast si sjednat, vám může napovědět cena vašeho vozidla a pravděpodobnost, s jakou budete pojistnou událost řešit. Kdo jezdí jen příležitostně pár kilometrů na tom je jinak než ten, kdo jezdí každý den dlouhé trasy.

Nejčtenější články

Zavří­t reklamu