Proč skutečně tloustneme: Mohou za to cukry, nebo tuky?

Fast foody a junk food jsou největším strašákem.
Zdroj pixabay
3. Ledna 2019
Hojně se v médiích či na internetu diskutuje, z čeho že tedy lidé tloustnou. Je to přemíra příjmu cukru, tuků nebo snad kalorií? Všechno, co sníme, má nějaké působení na náš metabolismus, na náš hormonální systém a na mikrobiální systém a ten zásadně rozhoduje o tom, jak co spalujeme a využijeme nebo také jak se co uloží v těle v podobě tukové tkáně.

Metabolické vlivy

Na otázku, co je horší - cukry nebo tuky, se tedy nedá jednoznačně odpovědět a problém je daleko komplikovanější. Jak už bylo řečeno, hormonální metabolické vlivy ovlivňují to, jestli se nám ten rohlík uloží do tukové tkáně, svalů nebo jestli ho spálíme. Nejde ale říct, že by na kaloriích nezáleželo. V těle máme i další hormony, které řídí ukládání tuků a k ukládání tuků dochází i při nadbytku kalorií.

Pozor na inzulin

Inzulin si velmi citlivě hlídá hladinu cukru v krvi. Rozhoduje také o metabolismu tuků. Inzulín znesnadňuje hubnutí, proto aby se tuk méně ukládal a byl uvolňován a spalován rychleji, je potřeba snížit hladinu inzulinu. Logicky by tedy stačilo omezit příjem sacharidů, ale není to tak jednoduché. Tuky nejsou úplně tak neškodné, jak někdo může tvrdit.

Výhoda tuků

Výhodou tuků je, že se po jejich příjmu cítíte nasycení a už nemáte potřebu tolik jíst. Když se člověk i přesto nají, je mu potom těžko, protože při příjmu tuků dojde k vyloučení peptidu YY, který zpomalí činnosti žaludku a horního úseku střeva, aby měly trávící šťávy více času na rozložení tuků.

Znáte jen klasický svařák? 4 netradiční recepty, které vás zahřejí

Hormon, ukládající tuky GIP je uvolňován sacharidy i tuky. Stimulaci sekretu inzulinu ale podporuje při příjmu glukózy - tudíž jsme zase u cukrů. Nejvíce tuků GIP ukládá při vysoké hladině cukru v krvi. Takže sacharidy a tuky dohromady způsobují větší sekreci GIP a  větší míru ukládání tuků, než kdyby byly přijímány samostatně. Jednoduše řečeno, cukry se výrazně podílejí na tom,  že se vám přijatý tuk uloží do tukové tkáně, než kdyby jste ho konzumovali samostatně.

Problém je v kombinaci cukrů a tuků

Z výše uvedeného tedy vychází, že největším problémem tloustnutí populace je kombinace cukrů a tuků v jídle. Kombinace obou složek je jistě chutná, ale studie také dokazují, že je i velice návyková, proto je tolik lidí závislých na fasfoodech. Tam je v každém hamburgeru kombinace tuků z masa a cukrů z housky. Na fast foody si tedy dejte velký pozor!

Sacharidy ano, ale...

Pro většinu z nás jsou tedy rizikovější cukry, a proto by se raději měli jíst tuky než cukry nebo škrob. Když máte možnost volby, raději si dejte tučnější snídani v podobě slaniny než koblihu nebo lupínky. Něco jiného jsou sacharidy s vysokým obsahem vlákniny, například celozrnný chléb s máslem nabízí dobrou kombinaci cukrů a tuků, po které nepřiberete, stejně tak jogurt s ovocem je v pořádku.

 

Komentáře