Banální chyby, které nám ničí spánek - jak se jim vyhnout

26. Února 2019
Olga Ross
Kvalitní spánek je velice důležitý pro naše zdraví.
Zdroj Pixabay
Spánek patří mezi nejdůležitější části našeho každodenního režimu. Kvalitní odpočinek s sebou totiž přináší velké množství výhod, ať už se jedná o psychickou pohodu, nebo přitažlivý vzhled. Zdravý spánek ale vyžaduje nemalé množství času, a ten v moderní době většina lidí jednoduše nemá. Stejně jako nemá čas na něj myslet, nebo mu dokonce podřídit svůj denní rozvrh.

Odpočinek se stal částí života, kdy lidé od pracovního počítače přesednou ke svým soukromým tabletům nebo telefonům. V té lepší verzi se věnují rodině a dětem, nebo si jdou zaběhat. Roztěkaný denní režim a neustálé změny, se kterými se potýkají, přináší psychické vypětí, a s ním i spojenou únavu, kterou by dokázal vyřešit právě kvalitní spánek. Ten ale nepřichází, proto je nutné se zaměřit na chyby, kterým je možné se vyvarovat.

Podceňování spánku

Jednou z nějčastejších chyb je právě podceňování účinků, který na lidský život má dobrý spánek. Lékaři často ale marně varují, že nedostatečný klid může vést k vážným zdravotním potížím jako jsou poruchy metabolismu, obezita, vysoký krevní tlak, mrtvice, diabetes 2. typu.

Špatné načasování

Plánování odpočinku má zásadní vliv na jeho kvalitu, stejně jako čas, kdy si člověk jde lehnout. Vyplatí se dodržovat přibližně stejný čas, tedy pokud si člověk běžně chodí lehnout kolem jedenácté večer, není dobré takový čas den ode dne měnit. V tomto případě se pravidelnost vyplácí a stejně je tomu v otázce víkendového režimu. Přispat si určitě nevadí, avšak rozdíl by neměl být delší než jedna hodina.

Kofein

Příliš velká spotřeba kofeinu je často spojována s nekvalitním spánkem a problémy při usínání. Americká studie, která zkoumala vliv kofeinu na lidský oragnismus, dokázala, že požití této látky dokonce šest hodin před plánovaným snem, ovlivňuje jeho kvalitu a délku.

Světlo

Mezi další chyby patří příliš osvětlená ložnice, jelikož světlo potlačuje přirozenou produkci melatoninu, tzv. hormonu spánku, v těle. A tím často nemusí být ani míněno osvětlení v podobě stolních lamp nebo svítidel. V dnešní době je tajným škůdcem běžná elektronika. V ložnici má mnoho lidí vedle postele položené mobily, které se právě nabíjejí. To samé se týká notebooků, tabletů, sluchátek, nebo jen do sítě zapojeného počítače nebo televize. Další chybou bývají pootevřené žaluzie nebo záclony.

Technologie

Moderní technologie jsou sice neoddělitelnou součástí života, neměly by si však lidský život podřizovat. Pro lepší odpočinek se proto nedoporučuje používat mobilní telefon tesně před spaním. Sledování videí, nebo čtení e-mailů může jedince nabudit a stresovat. Také zapnuté vyzvánění do ložnice nepatří.

Půlnoční cvičení

Velice známý předpoklad, že pravidelné cvičení a s ním spojená fyzická únava vede ke kvalitnímu spánku, je nyní považován za mylný. Tedy pokud se jedná o cvičení pozdě večer. Taková fyzická námaha naopak podle odborníků organismus nabudí, zvyší tělesnou teplotu a tvorba melatoninu začne klesat.

Komentáře